Új levéltárpedagógiai tér és interaktív játékok várják a diákokat a Magyar Nemzeti Levéltárban

Új levéltárpedagógiai tér és interaktív játékok várják a diákokat a Magyar Nemzeti Levéltárban

Minden korcsoport részére alkalmas levéltár-pedagógiai foglalkoztatótermet formált ki a Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltára. A modern közösségi tér mellett az általános iskolás és középiskolás korosztály részére négy online applikáció is készült, melyek segítenek a diákoknak abban, hogy eredeti levéltári forrásokból ismerhessék meg a történelmet.

Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára a foglalkoztató hivatalos átadásán köszönetet mondott azért, hogy mindemellett, hogy a levéltár alapvető funkcióját, az okmányok megőrzését is igyekszik a legújabb állapotok közt biztosítani, arra is van figyelme, hogy kinyissa az intézmény ajtajait azok előtt, akik betekintenének azokba a kincsekbe, amelyeket itt őriznek.

Az államtitkár közölte még: a bejárat mellett kialakított foglalkoztató és az újként kidolgozott és megvalósított interaktív számítógépes játékok ennek a munkának az eredményei. Az alkalmazásokat bemutatva közölte, hogy az újként kidolgozott és megvalósított négy játékban a levéltár raktárhelységeiben őrzött dokumentumok új digitális külsőt kaptak, amelyeket a foglalkozások esetén a tanulók a maguk képére formálhatnak.

Rétvári Bence alapján a játékok támogatásával a történelem örökérvényű darabjai át tudnak lépni a digitális korszakba, a foglalkozás résztvevői ugyanakkor jobban átélhetik a heterogén korok eseményeit.

Szabó Csaba, a Magyar Nemzeti Levéltár irányítója azt nyomatékosította, hogy valamint, hogy a levéltár alapfeladata, hogy hitelesen megőrizze a dokumentumokat az állam és az állampolgárok részére, akadémiai, közművelődési és képzési szerepkört is ellát.

A levéltár legfiatalabb funkciója a levéltár-pedagógia, ezt a feladatot támogatja a Bécsi kapu téri királyi kastély egyik korábbi földszinti munkaszobájából kialakított foglalkoztató, amit március 15-én nyitottak meg a kíváncsiskodók előtt és amit immáron nagyjából 1500-an látogattak meg. A teremben korosztálytól függetlenül mód nyílik a levéltárban őrzött történelmi irományok megismerésére.

Csonka Laura, a Magyar Nemzeti Levéltár levéltári múzeumpedagógusa hangoztatta, hogy a levéltár-pedagógia a levéltári iratgyűjteményen alapul és hozzáférhetővé teszi a tanulók részére az intézményben őrzött okmányokat. Ez különféle tematikájú, a tanulók életkori sajátosságaihoz igazodó interaktív foglalkozások formájában valósul meg a levéltár épületében. A foglalkozásokon segítenek megérteni a múltat, a múltban lezajlott történelmi folyamatokat, összefüggéseket.

A foglalkoztatóval olyan digitális kellékekkel támogatott, minden korcsoport részére változatos formában berendezhető közösségi tér alakult meg, ahol elérhető az képzési célokat eredményesen segítő négy tematikus applikáció is – tette hozzá. A játékok az általános- és középiskolás tanulók részére ugyanúgy jól használhatóak.

Ismertetése alapján a négy applikáció központi karaktere Archie, a levéltári macska, ő kalauzolja a diákokat a digitális térben.

Hangoztatta még azt is, hogy a játékok szakmai tartalmát a levéltár pedagógusai állították össze az elmúlt évek jártasságai alapján. A játékok az MNL belső hálózatából válnak hozzáférhetővé, mivel azok használatához elengedhetetlen felkészült levéltárpedagógiai mester magyarázata, útmutatása. Az applikációkat a levéltárpedagógiai foglalkozások részeként, eredeti okmányok, pecsétek bemutatása egészíti ki.

A heraldikai témájú applikáció hozzájárulásával a tanulók akár nemesi családok címereit is elkészíthetik, de a haladóbb felhasználók akár saját maguk vagy családjuk címerét is megtervezhetik. A pecsétes memóriajáték célja, hogy felhívja a tanulók figyelmét a különféle pecséteknél használt motívumok azonosságaira és különbségeire. Az aláíráskészítő játék huszonnégy, a magyar történelemben számottevő szerepet játszó személy aláírásával és a személyekhez kapcsolódó dokumentumokkal érzékelteti meg a diákokat. Az újságszerkesztő applikáció célja, hogy a tanulók az iskolai és a levéltárpedagógiai foglalkozás alatt szerzett új ismereteik felhasználásával szerkesszék meg egy újság címlapját a foglalkozás témájához kapcsolódó korszakból.

mti