Többet főzünk és tévézünk, de vajon miért?

Többet főzünk és tévézünk, de vajon miért?

Az elmúlt évek vitathatatlan lenyomatot hagytak a mindennapi életünkön, a pandémia és a gazdasági helyzet mellett a soha nem látott mértékben történő technológiai fejlődés és digitális újdonságok erősen alakították azt, hogyan töltjük el a szabadidőnket. Kevesebbet járunk moziba vagy koncertekre, gyakrabban nyúlunk a távirányító után és főzésre is egyre több időt szánunk. A Samsung legfrissebb kutatása azt vizsgálja, hogyan változtak a hazai tartalomfogyasztási, vendégvárási és kikapcsolódási szokások, mitöbb arra is keresi a választ, hogyan képzeljük el a jövő szórakozási formáit.

Decemberben az év végi hajtást követően sokan a megérdemelt – akár hosszabb – szabadságukat töltik. Ebben az időszakban számtalan kikapcsolódási esély és program áll rendelkezésre. Az utóbbi évek társadalomra és gazdaságra gyakorolt szokásformáló hatásai ellenben megmutatkozhatnak abban is, hogyan gondolkozunk a szabadidőnkről. Legkorszerűbb tetszetős kutatásában a Samsung azt vizsgálta, hogyan kapcsolódnak ki a magyarok.

Sokan a hobbijuknak szentelik a szabadidejüket, nem ritka a szabadban történő vagy az otthoni sportolás, barkácsolás, kézműveskedés, vagy akár növénygondozás, ellenben a megkérdezettek körében a leginkább közkedvelt szabadidős tevékenység a tévénézés, filmnézés. Úgy, hogy a válaszadók csaknem kétharmada (64%) minden nap leül a képernyő elé, hogy filmet vagy tévéműsort nézzen, a megkérdezettek 91%-a legalább heti egyszer bekapcsolja a televíziót.

Gyakrabban tévézünk és főzünk, mint két-három éve

Nemcsak a hűvös és csípős időben hívogat mind gyakrabban az otthonunk melege: a megkérdezettek több mint egyharmada állította, hogy több időt tölt otthon, mint két-három évvel ezelőtt, az átalakuló szokásoknak, az egyre megszokottabbá váló hibrid munkarendnek vagy akár a gyarapodó digitális lehetőségeknek hála. A válaszadók 33%-a áll többet kedvtelésből a konyhában, 31%-uk ugyanakkor több mozgóképes tartalmat fogyaszt, mint pár évvel ezelőtt. A tevékenységek összefonódnak: az emberek leggyakrabban szöveges útmutatót választanak a főzéshez, amik a válaszadók 35%-ánál kerülnek elő okostelefonon vagy tableten, 21% a szakácskönyvet nyitja ki, 16% a laptop után nyúl. A receptvideók és gasztronómiai műsorok is segítenek eligazodni a hozzávalók útvesztőjében: 23% az okostelefonján, 4% ugyanakkor televízión követi az útmutatásokat.

Ha elkészült az ennivaló még fontosabbá válik a mozgóképes tartalom, a válaszadók 41% étkezik tévénézés közben. A felmérésből kiderül, hogy minden harmadik ember szabadidejére hatással volt a pandémia, ameddig az anyagi helyzet változása tízből négy ember házon kívül eltöltött szabadidejét befolyásolta, főként a házon kívüli és a kulturális időtöltés kárára, akik ezelőtt az adott programon szerettek kikapcsolódni, mindazoknak 46%-a ritkábban jár moziba, 37%a wellnessről, 43% mindazonáltal a koncertekről mond le.

Kirajzolódik, hogy a tévénézés és a mozgóképes tartalomfogyasztás mindinkább központi szerepet tölt be a szórakozásban, kikapcsolódásban. A kutatásban résztvevők 95%-a ellátott televízióval, sőt, többségük háztartásában (65%) okostévé látható, melynek betudhatóan bárki egyszerűen valódi moziélményt varázsolhat otthonába, szemezgetve a streamingszolgáltatók széles kínálatából. A munkához elengedhetetlen szerkezetek, mint az okostelefonok és a laptopok, emellett számítógépek, a munkaidő végével ugyancsak szórakoztatóközponttá válhatnak, nemcsak filmeket, hanem vlogokat és közösségi médiában megosztott videókat néznek rajtuk a felhasználók. A tévékészülékek leggyakrabban a nappaliban, valamint a hálószobában kapnak helyet (64-64%). Ebből látszik, hogy nemcsak egyedül vagy családi körben, hanem társaságban is a távirányító után nyúlunk: a szórakoztató elektronikai tárgyak közül az emberek leggyakrabban a televíziót használják vendégség alkalmával. A szerkezetet a házigazdák 74%-a be szokta kapcsolni az esetek legalább felében, leggyakrabban zenehallgatásra, film, emellett széria nézésére.

Az okostévék erősödő funkciója és a virtuális valóság izgalma

Az okostévék és a streaming szolgáltatások ma is nagy népszerűségnek örvendenek, de vajon mi határozza meg a trendeket a következő években? Milyen kikapcsolódási formát választunk kettő, öt vagy akár tíz év múlva? A Samsung részére a felhasználóik gondolatai és elképzelései éppen olyan fontosak, mint a visszajelzéseik az egyes termékekről. Így idei kutatásában megkérdezte a felhasználókat, milyen változásokat remélnek vagy várnak el a jövőtől. A kutatásban résztvevők a számítógép és az okosóra mellett az okostévének jósolnak növekvő jelentőséget öt év múlva. Mindemellett a streaming szolgáltatók filmjeinek, sorozatainak nézését, azonkívül a virtuális terekben való időtöltést prognosztizálja gyakoribb tevékenységnek minden második válaszadó. Nem kizárt, hogy az elkövetkezendő időszakokban a modern műszaki megoldás vívmányainak betudhatóan, avatárokkal, pixelekké válva töltjük a szabadidőnket: a megkérdezettek 49%-a véli úgy, hogy a szabadidejük egyre növekvő részét töltik ezt követően metaverzumokban, a kézzelfogható valóságtól elrugaszkodva.