Nyitottan a jövőre – Az Audi skysphere concept

Nyitottan a jövőre – Az Audi skysphere concept

Nagyszerű roadster formájában tárja a közönség elé az Audi koncepciómodelljei új családjának első tagját. Az elektromos hajtásrendszerű, kétajtós, nyitott újdonság neve Audi skysphere concept, vonalvezetése ugyanakkor már a holnap Audi-formatervezésének világába invitál. A tanulmány a négykarikás márka progresszív luxusszegmensről alkotott jövőbeni víziójának megtestesítője, ahol a beltér egyfajta élménytérré, a gépkocsi ugyanakkor már az „élmények eszközévé” („Experience Device”) lép elő. Mindez az automatizált vezetés, a belső tér forradalmian korszerű kialakítása és teljeskörű digitális ökoszisztéma révén válik lehetővé.

Audi skysphere concept tanulmányával a négykarikás márka azt ismerteti, hogyan képzeli el a jövő luxusát. Már korántsem mindössze a vezetésről van szó, a koncepciómodell tudniillik azon egyértelmű céllal született, hogy csodálatos és színvonalas élményekkel szolgáljon utasainak.

A bennülők lehető legnagyobb szabadsága szolgálatában az Audi skysphere concept tanulmányt az autózás két eltérő élménye – a Grand Touring Experience és a Sports Experience – jegyében alkották meg, mégpedig egy csodás műszaki részletmegoldás, az állítható tengelytáv segédkezésével. Elektromos léptetőmotorok, kifinomult mechanizmus, azonfelül egymásba tolható karosszéria- és vázszerkezet-elemek kínálják a tengelytáv és a külső hosszúság 250 milliméteres változtatását, míg a szabadmagasság is 10 milliméterrel módosul – a újabb komfort vagy épp a menetdinamika javára.

A vezető egyetlen érintéssel élhet a lehetőséggel, hogy elvárásoknak megfelelően válassza meg a kívánt vezetési élményt. A rövidebb tengelytávval, a Sports-üzemmódban maga vezetheti 4,94 méteres e-roadsterét, aminek kiegészítő hátsókerék-kormányzása a tekintélyes méretek ellenére is jelentékeny agilitást kölcsönöz. Az 5,19 méteres GT-állásban ezzel szemben az automatizált Grand Touring üzemmódban szállíttathatja magát és társát, a szabad ég és a táj látványát, a maximális lábteret és a harmonikusan integrált digitális ökoszisztéma szolgáltatásait élvezve.

A kormánykerék és a pedálok ebben az üzemmódban viszont nem láthatók, a koncepcióautó által kínált térérzet mindazonáltal új dimenziókat nyit a sportos kabriók előtt. Mindeközben érzékelőrendszerével az Audi skysphere concept önvezérelten figyelemmel kíséri az útvonalat és a forgalmat, biztonságosan juttatva el utasait úticéljukhoz.

Valamint a belső kialakítás a luxus korszerű, korszerű, eddig sosem tájékozott élményével szolgál, úgy a digitalizáció és az ökoszisztéma mindeddig idegen szabadságot és élményvilágot tár fel a fedélzeten utazók előtt. A lehetőségeket az Audi saját szolgáltatásai, azonkívül eltérő integrálható digitális szolgáltatások bővítik. Az utazás élménye a beltérben és a régióból készült felvételekkel a közösségi médián át menet közben is megosztható a barátokkal és ismerősökkel, de a mindennapok az utazáson túlmutató feladatai is elvégezhetők. Az automatizált Audi skysphere concept ezáltal már eleve az aktuális úticélra vonatkozó információk birtokában veheti fel utasait, s a parkolásról és a töltésről is önállóan gondoskodik.

Hazai pályán Kaliforniában

Az Audi skysphere concept a Monterey Car Week alkalmával a Pebble Beach golfpályájának mesés gyepén mutatkozott be a nyilvánosságnak. A kaliforniai bemutató nagyjából hazai pálya részére, a koncepciómodell javaslata és tervei tudniillik hasonlóképpen az Audi malibui formatervező stúdiójában születtek meg, mindössze kőhajításnyira a Pacific Coast Highway mesés partmenti útvonalától, amely Észak-Kaliforniával köti össze Los Angeles ezen elővárosát. A munkát Gael Buzyn stúdióvezető és csapata jegyzi, inspirációul ugyanakkor a társaság történelmének mesés klasszikusa, a Horch 853 roadster szolgált. A hasonlóképpen csaknem 5,20 méteres tetszetős kabrió nem kizárólagosan a harmincas évek korszerű luxusának meghatározó követe, de 2009-ben a Pebble Beach-i Concours d’Elegance alkalmával is diadalmaskodott.

A nagy elődtől származó vizuális inspiráció ellenben csak a méretekre, ezenfelül a meglehetősen kompakt utastér és hosszú orrkialakítás definiálta arányokra szűkül. A Horch motorházfedele alá pillantva merthogy egy ötliteres összlökettérfogatával igencsak impozáns, soros nyolchengeres motor fogad, az Audi skysphere concept első „tengelye” és szélvédője közt ellenben legfőképp elektromos hajtásrendszerének komponensei – példának okáért a töltőberendezés és az egyenáramú (DC/DC) átalakító – sorakoznak. Mindezt az állítható tengelytáv léptetőmotorjai, elektronikája és mechanikája, valamint egy tágas csomagtartó egészíti ki, utóbbi konkrétan e koncepciómodell részére tervezett két golfzsákkal megtöltve.

465 kW teljesítmény – a hajtásrendszer

„A modern technikák, mint az elektromossá formált hajtásrendszerek, a digitalizáció és az automatizált vezetés, olyan élményvilág megteremtésére kínált lehetőséget, amely messze túlmutat a napjaink jellegzetes roadsterei által nyújtottakon” – mutatott rá Gael Buzyn projektvezető.

Az Audi skysphere concept hajtásáról a hátsó „tengelyén” elhelyezett elektromos motor gondoskodik, melynek 465 kilowatt teljesítménye és 750 newtonméter forgatónyomatéka flottul mozgatja a nagyjából 1800 kilogrammos roadstert. A 60 százalékban a hajtott hátsó tengely javára kialakított tömegeloszlás hatékony vonóerőátadási képességeket és álló helyzetből elvárásoknak megfelelően akár mindössze 4 másodperc alatti gyorsítást is lehetővé tesz 100 kilométer/órás tempóra.

Az Audi skysphere concept akkumulátormoduljainak döntő része az utastér mögött helyezkedik el, ami hasonlóképpen ideális megoldás a tömegközéppont helyzete és az szorgos menettulajdonságok szempontjából. Újabb modulok láthatóak az ülések közt a középső alagútban, ez esetben is a menetdinamika tekintetében optimálisan megválasztott pozícióban. Az akku energiatároló képessége várhatóan a 80 kilowattórát, a hatótáv ugyanakkor – legalábbis a gazdaságos GT-üzemmódban – az 500 kilométert is meghaladja a WLTP-szabvány alapján.

Hátsókerékkormányzás és adaptív légrugózás – a futómű

Elöl és hátul hasonlóképpen kettős keresztlengőkaros kerékfelfüggesztéseket alkalmaztak a tervezők, kovácsolt vagy öntött alumíniumból készült alsó és felső lengőkarokkal. A kormányzás tisztán elektronikus jelátvitellel üzemel (steer-by-wire), s mind az első, mind a hátsó kerekekre kiterjed. Az első „tengellyel” semmilyen mechanikus kapcsolatban nem álló kormányberendezés különféle áttételeket és karakterisztikákat állíthat elő, mégpedig szimpla gombnyomásra. Ennek esetén a különösen közvetlentől egészen a hangsúlyosan ergonomikus áttételig éppúgy választhatók beállítások, mint az intenzívtől a – példának okáért parkoláskor – mindössze minimális visszatérítő erőig. A hátsótengely-kormányzás és az állítható tengelytáv éppúgy csökkenti a fordulókör-átmérőt.

Az Audinál már hagyományosnak számító, fejlett futóműtechnika gondoskodik a kellő sokoldalúságról, mégpedig a legmodernebb fejlesztések alapján. A három független légkamrával kialakított adaptív légrugózás (adaptive air suspension) különösen komfortos alapkarakterisztikával bizonyul meggyőzőnek. Intenzív gyorsulások definiálta, sportos vezetés alatt az egyes kamrák deaktiválhatók, az ilyen formában adódó progresszívebb rugókarakterisztikával ugyanakkor a lehető legkisebbre mérsékelhetők a karosszéria oldalirányú billenő, azonkívül hosszirányú bólintó mozgásai. A karosszériát 10 milliméterrel mélyebbre süllyesztve tovább csökkenthető a légellenállás, ami különösen meghatározó a hosszú utazások alkalmával.

Az Audi skysphere concept aktív felfüggesztése döntő szerepet játszik a menettulajdonságok sokoldalúságában. Komfortos haladás esetén a rendszer – a navigáció digitális előrejelzéseit az aktív futómű különösen fejlett aktuátor-szabályzásával ötvözve – célzottan emeli, azonfelül süllyeszti az egyes kerekeket az útfelület egyenetlenségeinek és hullámainak kiegyenlítésére. Az aerodinamikus kialakítású, 23 col peremátmérőjű könnyűfém keréktárcsákra szerelt 285/30 méretű gumiabroncsok kiegyensúlyozott összhangot hoznak létre a csekély gördülési ellenállást igénylő hosszú távú használat és a nagyfokú hosszirányú és oldalgyorsulások definiálta sportosan aktív vezetési megjelenés közt.

Tiszteletadás retro-stílus nélkül – a külső megjelenés

5,23 kontra 5,19 méter hosszúság, 1,85 továbbá 2,00 méter szélesség – alapterületét nézve még rokon a mesés Horch 853 kabrió és az Audi skysphere concept, feltűnő viszont a magasságukban adódó különbség: amíg a hagyományos Horch dizájnikon karosszériaváltozata függvényében akár 1,77 méter magasra tornyosult az út fölé, egyéni stílusú utódjaként az Audi skysphere concept – az szintúgy megfelelő aerodinamika és tömegközéppont-pozíció érdekében – Sports-üzemmódjában mindössze 1,23 méter laposan simul az útfelületre. A tanulmánymodell kétségkívül megadja a tiszteletet elődjének, ám nélküle, hogy maga mindössze egyfajta retró-utánzatnak hatna.

Magasságuk mellett mindenekelőtt vonalvezetésük jelenti a különbséget. A skysphere concept a márkára sajátos öblösen ívelő és hangsúlyosan domborodó sárvédőivel hangsúlyozza széles nyomtávjait – menetdinamikai képességeinek jól érzékelhető jeleként. Oldalnézetében hosszú első fedele és – különösen elöl – rövid karosszéria-túlnyúlásainak köszönhető arányok, míg kerékjáratainak és első fedelének felületeit szervesen ívelő formák definiálják. Farkialakítása ugyancsak a szélcsatorna szülöttje, s tradícióknak megfelelően áramvonalas vonalvezetésével egy speedster és egy nagy üvegfelületekkel kialakított shooting brake formáit vegyíti. Az üveg alatt két, korrekten az Audi skysphere concept méreteire készült utazótáska felfedezhető, amelyeket keresztirányú hevederek rögzítenek.

Az Audi skysphere concept orrkialakításán – ha már viszont nem hűtőrács-funkciójában – nyilvánvalóan felismerhető a márkára sajátos Singleframe-motívum, azonfelül a plasztikusan kiformált és megvilágított négykarikás embléma. Az egész Singleframe-elem és a környező felületek fehér LED-egységeikkel – funkcionális fényhatások, emellett a gépkocsi nyitásakor és zárásakor megjelenő üdvözlő fényanimáció formájában – különféle vizuális effektusok sajátos színpadaként szolgálnak. A lágy tompítások és a strukturált, lüktető fényritmus megnyerő hatást kelt, az orr oldalsó részein kialakított nappali menetfény mindazonáltal ugyancsak határozott, az útra összpontosító „tekintetet” kölcsönöz a világítóegységeknek. A tengelytáv változására az első és hátsó LED-egységek sajátosan megkomponált, dinamikus fényanimációt produkálnak.

Az Audi skysphere concept hátulját ugyancsak digitálisan vezérelt LED-felület határozza meg, amely a far egész szélességében ível, s amelyen rubintkövek hatását keltve számtalan vörös LED-egység oszlik el. A heterogén tükröződések a világítóegységek be- és kikapcsolásakor dinamikus fény-árnyék-hatásokat keltenek.

A tengelytáv állításával – s ezzel a GT és a Sports-üzemmód közti váltással – a világítási kép is megváltozik, s különösen a Singleframe motívum környezetében mutatja vitathatatlanul az Audi skysphere concept alapvető karakterének módosulását.

Az oldalnézet karakteres eleme a széles küszöb, amely úgy tűnik, mintha a hátsó kerékjárat ívébe fúródna. Szükségszerű megoldás, a tengelytáv változtatásakor hiszen a jármű első feléhez csatlakozó küszöb elmozdul, s vele közösen siklik hátrafelé a hátsó részhez rögzített bejárat alatt. Mindeközben az Audi A8 L tekintélyes értékéről a „kanyarspecialista” Audi RS 5 jóval kompaktabb méretére kevesebb lesz a tengelytáv. A különbség 25 centiméter, ami nem kizárólagosan műszakilag, hanem az Audi skysphere concept megjelenése – és mindenekelőtt az autózás élménye – tekintetében is hangsúlyos.

Kétségtelen, az Audi skysphere concept kettős személyiséget rejt – egy GT-modellét és egy vérbeli élsportolóét. A fő különbségek ellenben csak a belső térben érzékelhetők igazán, hátul felfüggesztett és szélesre táruló ajtói mögött mivel az Audi skysphere concept alapvetően eltérő élményeket ígér.

Élménytér szorozva kettővel – a beltér

Három érkező koncepciómodelljével – Audi skysphere, Audi grandsphere és Audi urbansphere – a márka ugyancsak a bennülőket körülölelő teret („sphere” – „gömb”), állítja a formatervezés középpontjába, amely egyfajta élménytérként is szolgál számukra. Mindhárom modell tudniillik már a 4-es szintű automatizált vezetés jegyében készül, azaz meghatározott útszakaszokon és forgalmi területeken a sofőr egész egészében a gépjárműre ruházhatja át a vezetés felelősségét és feladatát, amibe már nem kell beavatkoznia.

Ennek megfelelően a kezelőelemek, mint a kormánykerék és a pedálok, teljesen egészében eltávolíthatók az utastérből és egyáltalán nem megfigyelhető pozícióba hajthatók be. Az utasok – a bal oldali ülésen helyet foglalót is beleértve – ekkor a szabadság egészen modern formáját élvezhetik: lazítás a szabad ég alatt, a táj és a friss levegő élvezete, vagy éppen az Audi skysphere concept digitális ökoszisztémájának hálózati kapcsolatai révén kommunikáció az internettel és a külvilággal.

Kezelőelemek nélkül a beltér világos és tágas, több tekintetben az Art Deco univerzum ihlette térként jelenik meg. A komfortos foteleket a dizájnerbútorok vizuális eleganciája jellemzi, menet közben ellenben maradéktalanul betöltik az autóülés feladatát, legyen szó oldaltartásról vagy biztonsági funkciókról. Hosszú távon fenntartható módon előállított mikroszálas szövet borítja őket és a beltérben elvárásoknak megfelelően változtatható pozíciójuknak betudhatóan olyan mozgásszabadságot és lábteret biztosítanak, amihez hasonló egyébként csak a repülőgépek első osztályán tapasztalható. A környezetvédelmi tanúsítvánnyal büszkélkedhető eukaliptuszfa és a szintetikusan előállított bőr az élmény-beltér újabb hosszú távon fenntartható módon előállított anyagai.

A manuális vezetés üzemmódban az Audi skysphere concept beltere ergonómiailag remek sportgép-cockpittá alakul. A futómű és a karosszéria mellett a műszerfal és a középkonzol monitorpanelje is hátrafelé mozdul, s minden kezelőelem, beleértve a kormányt és a pedálokat is, személyre szabott pozícióban áll újból a vezető rendelkezésére.

A járműrendszerek és az infotainment-funkciók működtetésére a vezető előtt és a középkonzol felső részén húzódó nagyfelületű – szélessége 1415, magassága 180 milliméter – érintőképernyő szolgál. A Grand Touring üzemmódban internetes tartalmak, videokonferenciák vagy film-streamek tekinthetők meg rajta. A légkondicionáló berendezés működtetésére az ajtók kisméretű érintőpaneljei szolgálnak.

Az igényes hangrendszer e felsőkategóriájú kabrióhoz illően menet közben is a hangversenytermek hangzásvilágával szolgál. Hangsugárzói az ajtókárpitok mögött rejtőznek, a hátsó falba épített egy-két újabb hangszóró ugyanakkor térhangzást is lehetővé tesz. A fejtámlák alakja eredményesen előzi meg a turbulens légáramlásokat és a zavaró szélzajokat.

Élményvilág: első osztályon, határok nélkül

Három koncepciómodelljével – az Audi skysphere, az Audi grandsphere és 2022-ben az Audi urbansphere – a négykarikás márka a progresszív luxusról alkotott vízióját szemlélteti, olyan élményvilágot tárva fel, amely messze túlmutat az utazás esetén szükségszerűen a fedélzeten töltött időn, de még a vezetés élményén is.

Újdonság a formatervezés azon jellege is, amely végső soron a belső teret, vagyis az utasteret állítja a origóba, már nem rendelve alá az utazás élményét a technika követelményeinek. Ez tükröződik a belső tér variálható elrendezésében, az adott esetben eltűnő kezelőelemek megoldásában, ezenfelül az utastér tekintélyes méreteiben is, nem kizárólagosan az utazás problémamentes élvezetét téve lehetővé a Grand Touring üzemmódban, hanem új szolgáltatásokat is kínálva mindkét bennülő részére. Ezzel az utazáshoz kapcsolódó jó néhány szolgáltatási tájék válik elérhetővé, példaként egy festői szépségű útvonal kialakítása, ugyanakkor éttermi vagy szállodai ajánlatok formájában.

Szintén egyedileg beállítható az infotainment-kínálat is, példának okáért a fedélzeti streaming-választék és az otthoni zenei és videószolgáltatók összekapcsolásával. Egy újabb lépésben az Audi személyre szabott és exkluzív lehetőségeket is áhítana a következő években kínálni a felsőkategóriájú modelljeiben utazók részére, mégpedig csakis külön meghívásra elérhető koncertek, kulturális programok vagy akár sportesemények formájában. Mindent összevetve válhat az „élmények eszköze” („Experience Device”), mint az Audi skysphere concept, mindössze pár éven belül a saját ismeretek olyan színterévé, amely már jóval a puszta utazáson túlra bővíti az autózás horizontját.