A Bosch okoskamionja uralja az utakat

A Bosch okoskamionja uralja az utakat

A jövő mobilitási fejlesztéseit bemutató Bosch Mobility Experience 2017 esemény egyik hatalmas sztárja a 40 tonnás Vision X okoskamion volt – méretét nézve legalábbis feltétlenül. A Bosch a szemrevaló, áramvonalas monstrummal a haszongépjárművek és a közúti áruszállítás jövőjének alapjait fekteti le, ami három technológiai pilléren nyugszik. Ezek ugyanakkor: a hálózatba kapcsoltság, az elektromobilitás és az önvezető, autonóm modern műszaki megoldás.

Az elkövetkezendő időszakokban az eltérő vezetéstámogató rendszerek és az automatizálás kombinációja biztonságosabbá és megbízhatóbbá teszi ezután a teherautókat – csaknem annyira, mintha sínen közlekednének. Sőt, a vezetés némely elemeit maga a teherautó veszi ezt követően keresztül. Példaként miután a jármű autópályára ért, egy konvojhoz csatlakozhat – egy tehervonatra emlékeztető, de nem vasúti kocsikból, hanem teherautókból álló sorhoz. Egy ilyen konvojban az adott teherautó több másikkal egyesült erővel egy vezérjárművet követ, amelyhez elektronikusan kapcsolódnak, és amivel permanens összeköttetésben állnak. Úgy, hogy a konvoj elemei szinkronban gyorsítanak, fékeznek és manővereznek, teljesen új szintre emelik az automatizált vezetést, javítva a biztonságot és levéve a terhet a sofőrök válláról. A sofőr addig kormányozza a teherautót, amíg az meg nem kapja egy kifogástalan konvoj azonosító adatait.

Amint a teherautó csatlakozik egy konvojhoz az autópályán, a sofőr megtervezheti a következő útvonalát, amíg a egész vezérlés még mindig a kezében marad. Eközben hozzáférhet minden kulcsfontosságú információhoz a kabin képernyőjén át, és szükség során átveheti a volánt. Ugyanez érvényes akkor, amikor egy teherautó elhagyja a konvojt, hogy lehajtson az autópályáról. Ezen a ponton a sofőr visszaveszi a vezérlést, hogy manuálisan, vagy részben automatizált módban fejezze be az útját.

Nagyobb hatékonyság a hibrid modern műszaki megoldás és a konvojozás hozzájárulásával

A Bosch VisionX koncepció tanulmánya a dízelmotort veszi alapul – amely különösen gazdaságos a nehéz terheket fuvarozó közúti áruszállítás világában -olyan vezetéstámogató rendszereknél, akárcsak a hidraulikus szivattyúk, elektromos motorokkal vegyíti.

A jövő teherautói nemcsak ennek a hibrid technológiának látják ezután a hasznát, de a konvojban közlekedés előnyeit is élvezik: például a koordinált fékezésnek, gyorsításnak és kormányzásnak hála javuló közlekedésbiztonságot, ezenkívül a jóval gazdaságosabb üzemet. A szélárnyékban autózás mert akár 10 százalékos üzemanyag-megtakarítást is lehetővé tesz, ami igencsak kardinális versenyelőny lehet a haszongépjármű-iparban és a nagyobb flottákat üzemeltető szervezetek tekintetében.

VisionX, a hálózatba kapcsolt logisztikai lánc része

Hálózatba kapcsolt okoseszközként a jövő teherautója az internacionális logisztikai folyamatok kulcsfontosságú elemévé válik: a Bosch új rendszerei sokféle módon könnyítik ezután meg a sofőrök életét a szállítási okmányok átvételétől és az árufelvételtől kezdve az automatizált manőverekig, amelyekre akkor kerül sor, mikor is a jármű eléri úti célját.

A járművek minden létfontosságú adatot valós időben megkapnak ezt követően a Bosch IoT felhőből, például információkat az útvonalról, a közlekedési torlódásokról, az elterelésekről és a célállomáson található kirakodási lehetőségekről. A Bosch IoT felhő elérésével a fuvarozók és vásárlók sőt még bármelyik pillanatban követni tudják ezután a teherautó és az áru útját és aktuális helyzetét. Mi több, a sofőröknek lehetőségük nyílik az útvonal mentén parkolóhelyeket keresni és azokat lefoglalni, amitől könnyebb és kevésbé stresszes lesz az utazás.

Minimalizált állásidő, prediktív karbantartás

Bár egy teherautó üzemanyag-fogyasztása kulcsfontosságú eleme az üzemeltetés költségeinek, más tényezők is meghatározóak, példaként az álló járművek miatti veszteségek is. A Bosch VisionX koncepciójárműve azt is megmutatja, hogy milyen jókora alkalmak rejlenek még ezen a régióban az optimalizálásra a következő években.

A prediktív karbantartás példának okáért valós időben követi nyomon a teherautó műszaki állapotát, és felhívhatja a fuvarozó vagy üzemeltető figyelmét az esedékes karbantartások vagy javítások elvégzésére. Ez a legjobb módja annak, hogy időben meg lehessen tervezni a teherautó üzemen kívül töltött idejét, ezáltal minimalizálható az állásidő, és még tovább javítható az áruszállítás és a flotta hatékonysága.