Ha sok elektromos gépjármű töltődik egyidejűleg, kialszanak az utcai lámpák – ilyen komor jövőkép formájában festik le félelmeiket az elektromos mobilitás szkeptikusai. Egy modelltesztje esetén viszont az Audi egyértelmű választ ad erre: az nagy tudású és hálózat-optimalizált töltés tehermentesítheti az elektromos hálózatot, mindent összevetve segítve elő az elektromos mobilitás elfogadottságát. Az Audi e-tron modellek és a connect töltőrendszer már ma is készen állnak erre.
Egyik kutatási projektje keretében az Audi a GISA vállalattal és egyéb partnereivel szövetségben a helyi elektromos hálózat túlterhelését szimulálta. Ennek alatt egy utcában, amit helyi hálózati transzformátor lát el, több elektromos gépkocsi töltődött egyszerre nagy teljesítménnyel. Az úgynevezett hálózat-optimalizált töltés az egyes töltési folyamatok okos menedzsmentjével szolgál azok hatásának ellensúlyozására, emellett hivatott megelőzni az elektromos hálózat túlterhelését. Az elektromos gépjármű és a hálózatüzemeltető közt ez esetben célzott kommunikáció zajlik, dinamikusan szabályozva a töltés folyamatát. A következő években ez példának okáért késleltetett töltést jelenhet a gyakorlatban, figyelembe véve a kívánt indulási időket és az elektromos hálózat tényleges terhelését. Teljességében voltaképpen a kísérlet mindenki részére előnyös, egyfajta „win-win” szituációt valósított meg, ahol az elektromos gépjármű a töltőteljesítmény dinamikus alakításával a jármű állásidőit használja ki egész feltöltéséhez, míg az ügyfelek mobilitási igényeinek korlátozása nélkül enyhíti az elektromos hálózat terhelését. Mindezt a házi elektromos hálózat olyan új elemei biztosítják, amelyek révén hasonlóképpen „együttes nyelvet beszélhet” a ház, az elektromos gépkocsi és az energiahálózat.
Digitálissá válik az elektromos hálózati csatlakozás – az SMGW
A rendszer centrális alkotója az úgynevezett Smartmeter Gateway (SMGW) technikája, amely már ma is kötelező, ha a háztartás éves elektromosenergia-fogyasztása meghaladja a 6000 kilowattórát. Az SMGW egy minősített informatikai háttérrendszeren (IT-Backend) át különösen biztonságos adatkapcsolatot teremt a ház és a hálózatüzemeltető közt, s minden elengedhetetlen információt és vezérlőjelet célzottan továbbítanak, az Otthoni energiamenedzsment-rendszer (HEMS) vagy közvetlenül az Audi által extrafelszerelésként kínált connect töltőrendszer felé. Az Audi e-tron vagy az Audi e-tron Sportback alapkivitelben akár 11 kW, kívánságra ugyanakkor akár 22 kW töltőteljesítménye mindent összevetve elvárásoknak megfelelően csökkenthető, mindkét modell büszkélkedhet mivel az ehhez elengedhetetlen intelligenciával – melyet az Audi jövőbeni elektromos modelljei részére is biztosítani kíván.
Kitekintés – egyéni töltésmenedzsment minden gépkocsi részére
Középtávon a hálózatba kapcsolás új technikája kínálja az egyes gépkocsik töltőteljesítményének, töltési időpontjának és töltési időtartamának alakítását, de újabb vonzó kilátások is nyílhatnak. Azon ügyfelek példaként, akik munkahelyükön is tölthetik Audi e-tron modelljüket, az otthoni töltés esetén már tekintetbe vehetnek némely korlátozásokat, cserébe ellenben kedvezményes áron kaphatnák szolgáltatójuktól az elektromos áramot.
Az elektromos gépkocsik nagy tudású töltése a jövő hosszú távon fenntartható energiagazdaságának meghatározó eleme. A használható lehetőségeket kihasználva az elektromos gépjárműk a nap- és szélenergia – vagyis e meglehetősen ingadozó mennyiségben rendelkezésre álló források – rugalmas tárolóiként is szolgálhatnak az elkövetkezendő időszakokban. Az Audi AG igencsak ambiciózus célokat tűzött ki a károsanyag-kibocsátás nélküli mobilitás felé tartó útján, a társaság tudniillik már azon dolgozik, hogy 2050-ig szén-dioxid-semlegessé tegye járműkínálatát. E cél érdekében az Audi globális elektromos offenzívát indított, ahol 2025-ig csaknem húsz tisztán elektromos hajtásrendszerű modell megjelenik.
Hálózatba kapcsolás – együttes nyelvet beszélnek az energiagazdaság résztvevői
A hálózat-optimalizált töltéshez létfontosságú műszaki szabványok és kommunikációs protokollok máris rendelkezésre állnak. A fő irányelv a modern AR-E 2829-6 jelű DKE alkalmazási szabályzat, amely az otthoni hálózati csatlakozás és az energiagazdaság közti információcserét írja le. Kommunikációs protokollként az EEBUS-adatmodell szolgál, melyet az EEBUS e. V. indítvány fejlesztett ki. Ebben az Audi is részt vesz, célja mindazonáltal, hogy együttes nyelvezet mentén szervezze hálózatba a jövőbeni európai energiagazdaság résztvevőit.
Kutatási projekt – négy erős partner az Audi részére
Az Audi magas fokon specializálódott partnerekkel működött egyesült erővel a chemnitzi kísérleti projekt esetén, amelyhez az elektromos mobilitás és a töltési infrastruktúra területén számára elérhető, mindenre kiterjedő szakértelmével járult hozzá. A projekt kezdeményezőjeként és az SMGW adminisztrátoraként a GISA GmbH informatikai szolgáltató működött közre, amíg a háttérrendszer (Backend) szoftverét a Robotron Datenbank-Software GmbH biztosította. A SMGW kommunikációs interfészének szoftverét a KEO GmbH fejlesztette, az nagy tudású mérőrendszer hardverét mindazonáltal az EMH metering GmbH & Co KG bocsátotta rendelkezésre.