Csaknem hét hónapja kezdődött az I. D. R Pikes Peak fejlesztése, még a Volkswagen dizájncsapata részére is igen sokrétű kihívásként. „Jókora tapasztalatokkal rendelkezünk a nagyteljesítményű modellekről, továbbá versenyautókról, ám egy olyan nagyerejű prototípus, mint az I. D. R Pikes Peak, számunkra is világpremiert jelent” – nyomatékosította Klaus Bischoff, a Volkswagen márka formatervezésének vezetője. „Feladatunk úgy szólt, hogy az I. D. család semmi mással össze nem téveszthető formai nyelvezetét egy ilyen extrém és érzelemdús versenyautóban fogalmazzuk meg.”
Az I. D. R Pikes Peak formavilágának egyfelől már első pillantásra egyértelművé kellett tenni, hogy a jövőbeni I. D. család (I. D., I. D. CROZZ, I. D. BUZZ, I. D. VIZZION), vagyis a Volkswagen 2020-tól a piacra érkező, tisztán elektromos hajtárendszerű széria-modellsorozatának tagja. A márka első elektromos versenyautója karosszériájának másfelől műszaki szempontból is korrekt feltételeket kellett biztosítania. „Egész csapatomat maximálisan motiválta e speciális kihívás, s büszkeséggel tölt el minket, hogy e kivételes projektet megalkotó gárda elemei lehettünk” – folytatta Klaus Bischoff.
Szoros egyeztetés a formatervezők és technikusok közt
Az „Unlimited” kategóriában rajthoz álló versenygép formatervezői fejlesztése 2017 októberben azzal a némely „tiszta lappal” indult. Első megbeszélésén nem sokkal több állt Klaus Bischoff és csapata rendelkezésre az I. D. R Pikes Peak karosszériájával kapcsolatban, mint a technikusok által kívánt hosszúság, szélesség és magasság. „Természetesen azt is tudtuk, hogy hegyiversenyről van szó” – idézte fel a formatervező.
Ez utóbbi különösen lényeges információ, a planéta legnevesebb hegyiversenyének fizikai keretfeltételei mivelhogy egyedülállóak a járműves formatervezésben. A versenyautó aerodinamikájának, azonfelül motorjai, akkumulátorai és fékei hűtőrendszereinek a ritka magaslati levegőben – rajt 2862, cél 4302 méteres tengerszint feletti magasságon – még az versenysportban is kiemelkedőnek számító terhelést kell elbírniuk. „A tervezési folyamat esetén különösen fontosnak bizonyult a technikusokkal folytatott szoros egyeztetés” – definiálta Klaus Bischoff mindenekelőtt a Volkswagen Motorsport és a Volkswagen Design aerodinamikai specialistái közti csapatmunkát. „Feladatunk az volt, hogy formába öntsük a megadott elvárásokat, a forma és a szerepkör sajátos szimbiózisát hozva létre.”
Élmény az I. D. család sorozatgyártású tagjaira
A Volkswagen Design csapata sikerrel ötvözte az I. D. család meghatározó dizájnelemeit az I. D. R Pikes Peak extrém karosszériaformáiban. „Az I. D. jellegzetes megoldása a kimondottan sima és esztétikus formai nyelvezet, már-már szoborszerűen plasztikus minőségben. Mindezt egyszerű grafika és jellegzetes rajzolatú világítás egészíti ki, olyan elemek, amelyeket a jövőbeni I. D. család sorozatgyártású modelljeitől vettünk keresztül az I. D. R Pikes Peak részére” – érvelt Klaus Bischoff.
Az 56 esztendős formatervező alapján az I. D. R Pikes Peak jókora lépés a márka elektromos mobilitási stratégiájában. „Egy olyan szupersportautó, mint az I. D. R Pikes Peak intenzív érzelmeket ébreszt a nézőkben. Az elektromos mobilitás témájának ezen érzelemdús interpretációja az I. D. család szériagyártású tagjaira is bizonyosan kifejti hatását.” A zárt orrkialakítással az I. D. család formavilága a Volkswagen dizájngénjeinek megtestesítője is egyben, amelyeket még a Bogár és a T1-es kisbusz alapozott meg. „Az I. D. R Pikes Peak formáinak megalkotásakor nyilvánvalóan a versenypályán mutatott képességek álltak a középpontban. Ez a kihívás igazán élvezetes munkát jelentett” – vallotta Klaus Bischoff.
Az I. D. R Pikes Peak versenypremierjére 2018. június 24-én, az amerikai egyesült államokbeli Colorado államban kerül sor. Romain Dumas pilóta célja vitathatatlanul az elektromos versenyautók aktuális pályarekordjának megdöntése. „Tekintélyes örömmel töltene el, ha az rajtunk keresztül kifejlesztett formák hozzájárulhatnának e nehéz feladat teljesítéséhez” – mondta Klaus Bischoff. „Mindenesetre igencsak szorítunk ezt követően azon a napon Volkswagen Motorsportbeli kollégáinknak.”