A BMW Group Landshutban funkcionáló gyárának egyedülálló karosszériafényezési szaktudására a BMW M850i xDrive Gran Coupé (átlagos üzemanyag-fogyasztás (WLTP): 10,7 – 11,0 liter / 100 km; vegyített károsanyag-kibocsátás (WLTP): 243 – 251 gramm / km) műszaki alapjaira megtervezett különkiadás négykerekű képviselői szolgálnak a legmodernebb ékes példaként. A mindössze 99 példányban készülő, roppantul limitált szériát az egyesült államokbeli művész, Jeff Koons álmodta valóra, a BMW modelltörténetének korábbi legrészletesebben kidolgozott műalkotását alkotva meg ezzel.
A müncheni központú vállalatcsoport landshuti létesítményében egy munkanap alatt durván számítva 2 000 darab olyan, műanyagból készült karosszériaelem lát napvilágot, amelyeket a 45 alap és 200 egyéni igényeknek megfelelő karosszériafényezési árnyalat egyikével fújnak meg a fényezők. Ez éves szinten hozzávetőlegesen félmillió darab lökhárítót, küszöbtoldatot, légterelő szárnyat és karosszéria-kiegészítőt jelent – nem számítva a kisszériában készülő és teljesen egyéni igényeknek megfelelő megrendeléseket.
A Landshutban funkcionáló üzem karosszériafényező mesterei most egy nagyon rendkívüli limitált sorozat képviselőin kamatoztathatják több éves tapasztalatukat: a BMW 8-as Gran Coupé műszaki alapjaira megálmodott, „THE 8 X JEFF KOONS” különkiadáson. A limitált szériát az egyesült államokbeli művész, Jeff Koons tervezte, szemkápráztató popkulturális elemekkel és geometriai mintázatokkal tarkítva.
A különkiadás az összes példánya a BMW Group Dingolfingban funkcionáló gyárában lát ezt követően napvilágot, úgy, hogy az jellegzetes fényezést viselő műanyag karosszériaelemeket – ezáltal a lökhárítókat, a küszöbtoldatokat, a külső visszapillantó-házakat, a kilincseket és a csomagtérajtót – a müncheni központú vállalatcsoport landshuti létesítményéből szállítják át. A mesterek az összes alkatrészt a lehető legmagasabb fokú precizitás mentén készítik el.
„A legnagyobb kihívás már a kezdetektől a művész gondolkodásmódjának megértése és elsajátítása volt, azonkívül az, hogy mindezt részletekbe menően integráljuk a jócskán limitált sorozat gyártási folyamatába” – érvelt Hermann Knott, a BMW Group landshuti gyárában funkcionáló karosszériafényezési részleg vezetője. „Ez számunkra is egy alaposan specifikus projekt – merthogy ezek a gépkocsik tényleges műalkotásokként gurulnak le a gyártósorról” – tette hozzá.
A „THE 8 X JEFF KOONS” különkiadás technikailag egyik legösszetettebb alkatrésze az a csomagtérajtó, aminek tizenkét rétegből álló fényezését a szakembereknek alig 250 mikron vastagságon belül, hét heterogén karosszériafényezési árnyalat felhasználásával kell felvinniük a felületre. Összehasonlításképpen: egy emberi hajszál átmérője megközelítőleg 100 mikron. „A többszínű karosszériafényezés megfújása rendkívüli kihívásokat tartogat” – mondta Hermann Knott. A BMW Group Landshutban funkcionáló gyárának páratlan karosszériafényezésekre szakosodott csapata ezáltal konkrétan a különkiadáshoz hozta létre úgynevezett „többtónusú” karosszériafényezési eljárását. „Nagyon sok megbeszélést tartottunk Jeff Koons csapatával, akikkel részletekbe menően átbeszéltünk mindent a karosszériafényezési folyamatról” – hangoztatta a landshuti gyárban funkcionáló karosszériafényezési részleg vezetője.
Kulcsfontosságú volt, hogy a karosszériafényező mesterek a művész által megálmodott egydimenziós dizájnt mérnöki precizitással vigyék fel a háromdimenziós alkatrészekre. Ebben egy lézerprojektorhoz csatlakoztatott számítógépes program volt a segítségükre, amely úgy garantálta a legmagasabb fokú pontosságot, hogy a művész által elképzelt mintákat lineáris formában vetítette rá az egyes karosszériaelemekre. Az egyes karosszériafényezési rétegek közti kontúrokat a készítők kézzel maszkolták ki, amelyhez több éves jártasságuk és szaktudásuk legjavára volt szükség.
A „THE 8 X JEFF KOONS” projektben csaknem száz munkatárs közreműködött, akik a művészi végeredmény elérése érdekében már-már kivétel nélkül jellegzetes továbbképzésen voltak ott. „A Jeff Koons által megálmodott karosszériafényezés nem kizárólagosan a sorozatgyártásban kínált modelleken alkalmazott módszerektől, de még a teljesen specifikus megrendelések teljesítéséhez segítségül hívott karosszériafényezési megoldásoktól is nagymértékben eltér. Szédületes mennyiségű szakmai tapasztalatot és tudást igényel, mert jó néhány befolyásoló tényezővel kell számolni” – indokolta Hermann Knott.
„A Landshutban funkcionáló üzem munkatársai magasan kiemelkednek a tekintetben, hogy az innovációkban és a kézzel állított elő, példa nélküli megoldásokban mekkora örömüket lelik. Így is tölt el minket különös büszkeséggel az, hogy műanyag karosszériaelemekre szakosodott csapatunk az egyéni igényeknek megfelelő karosszériafényezések kapcsán újabb mércét állított fel” – mondta Dr. Stefan Kasperowski, a BMW Group landshuti létesítményének vezetője.
A „THE 8 X JEFF KOONS” különkiadás
A „THE 8 X JEFF KOONS” különkiadás a precizitás, a kifinomultság és a kézzel állított elő egyediség megtestesülése. A mesterek a limitált szériában kínált modell többrétegű fényezését 285 óra alatt fújják meg, ahol nagymértékben közrejátszik az is, hogy a különkiadás lélegzetelállítóan összetett karosszériafényezése tizenegy különféle árnyalatot egyesít, a kéktől az ezüstig és a sárgától a feketéig. Ez azt is jelenti, hogy hetente mindössze két példány tud elkészülni. A többszínű utasteret a prémium minőségű anyaghasználat és a legnemesebb bőr átfogó használata jellemzi, a művész aláírásával fémjelezve. Az ülések bővelkednek a képregények szuperhőseit és a BMW M divízió nagyteljesítményű sportautóit idéző piros és kék árnyalatokban, míg a sportosan erőteljes stílus szemkápráztató popkulturális elemek és geometriai mintázatok képében ölt testet – a BMW 8-as Gran Coupé kifinomult vonalvezetése és formanyelve előtt tisztelegve. A modell hátulja felé fokozódó színcsíkok a művész által 2010-ben alkotott BMW Art Car guruló műalkotást idézik. Jeff Koons állítása alapján a gépjármű oldalát díszítő „POP!” maszkolás és a szélörvények a „THE 8 X JEFF KOONS” különkiadás erejét és gyorsaságát szimbolizálják. 1990-ben a BMW 850i volt a bajor prémiumgyártó történetének első 8-as modellje, amely a vezetés korszerű élményét kínálva nyomban lebilincselte a kifogástalan megjelenés és a teljesítmény harmóniáját kereső rajongókat. A BMW Group Dingolfingban és Landshutban funkcionáló gyárainak magasan képesített mesterei csaknem 300 órán át dolgoztak a „THE 8 X JEFF KOONS” különkiadás első példányának karosszériafényezésén, nem egyszer nagyítót is segítségül hívva.