Az érzékelők mára mindenütt jelen vannak, az életünk részei és segítségükkel az autóink, az elektromos kerékpárok, az okostelefonok, a fitneszkövetők és a fejhallgatók is érzékelik környezetünket. A Bosch olyan nagy tudású érzékelőket fejleszt és készít, amelyek biztonságosabbá és komfortosabbá teszik az életet, és hatékonyságuknak betudhatóan környezetünk védelméhez is hozzájárulnak. A Bosch élen jár és piacvezető a mikroelektromechanikai érzékelők (MEMS-érzékelők) gyártásában. „Az elmúlt öt évben annyi MEMS-érzékelőt állítottunk elő, mint azt megelőzően a gyártás 1995-ös kezdete óta összesen” – nyomatékosította Tanja Rückert, a Robert Bosch GmbH igazgatóságának tagja Las Vegasban a 2023-as Consumer Electronics Show (CES) bemutatón. A szenzorok gyártását a vállalatcsoport 27 évvel ezelőtt kezdte, attól kezdve összesen több mint 18 milliárd MEMS-érzékelőt készítettek, napjainkban minden gépkocsi átlagosan huszonkettőt magába foglal ezekből. A Yole Group piackutató és stratégiai tanácsadó intézet mondanivalója alapján a Bosch a MEMS-érzékelők vezető gyártója.
Az ilyen érzékelők iránti teljes körű kereslet az aktuális 33,5 milliárdról 2027-re várhatóan csaknem évi 49 milliárd darabra bővül. A vállalatcsoport a termelési volumen nagyfokú bővülésére számít. Tanja Rückert kiemelte: a Bosch célja, nemcsak hogy megőrizze, hanem tovább erősítse piacvezető pozícióját. A Bosch jókora összegeket fordít arra, hogy fejlessze a drezdai és reutlingeni félvezető-gyáraiban a termelést. Teljességében a vállalatcsoport 2026-ig hárommilliárd eurót tervez beruházni a félvezető üzletágába, az érzékelők fejlesztésébe és gyártásába. A mikroelektronikával és kommunikációs technológiával kapcsolatos munkában az európai IPCEI ME („Important Project of Common European Interest on Microelectronics”) finanszírozási programra támaszkodik ezt követően.
Az érzékelők életet menthetnek és utat nyitnak a hálózatba kapcsolt világ felé
Az érzékelők jelentik a korszerű tudományos feljesztés eredménye szívét és a hálózatba kapcsolt világ gerincét. Biztonságosabbá teszik a járműveket, nap mint nap életeket menthetnek, egyúttal a klíma és az emberi egészség védelméhez is hozzájárulnak. A szenzorok a Bosch minden kereskedelmi kiterjedése részére kulcsfontosságú technológiai alapot jelentenek, egyben a „Sensor tech #LikeABosch” digitális kampányban is a középpontban állnak. „Az érzékelők révén új szintre emelhetjük az ’Életre tervezve’ technológiákat, amelyek nem kizárólagosan az emberek életminőségét javítják, hanem a mindennapokban használt okos tárgyak ökológiai lábnyomát is csökkentik. Új #LikeABosch kampányunkban kiemelkedő példákat mutatunk erre” – fejtette ki Tanja Rückert.
A MEMS-érzékelőket első alkalommal az autóiparban alkalmazták széles körben, a Bosch ugyanakkor a mai napig az iparág egyik vezető szenzorgyártója. A Bosch szenzorai támogatják a járműnavigációt, légzsákokat és elektronikus menetstabilizáló rendszereket (ESP) szabályoznak, továbbá a vezetés biztonságát, kényelmét és gazdaságosságát növelő eltérő funkciókat tesznek lehetővé. Az automatizált vezetéshez ugyanakkor egyenesen nélkülözhetetlenek a szenzorok, mivel azok a járművek szemeként funkcionálnak, érzékelve a környezetünket. A Bosch érzékelői nélkülözhetetlenek az önvezető autózással kapcsolatos fejlesztésekben, a vállalatcsoport már ma is szolgáltat radar-, lidar-, video- és ultrahang-szenzorokat az automatizált vezetéshez. A MEMS-érzékelők ellenben a vásárlói elektronikai árucikkek gyártásában is központi szerepet játszanak. Az okostelefonok nyomásérzékelői példának okáért akár pár centiméteres pontossággal is meg tudják határozni a szerkezet pillanatnyi magassági pozícióját, ezáltal vészhelyzetben az elsősegélynyújtók villámgyorsan megtudhatják, melyik emeleten tartózkodik a bajba jutott. Az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Kommunikációs Bizottságának (Federal Communications Commission; FCC) becslései alapján az ilyen nyomásérzékelők csak az Egyesült Államokban csaknem tízezer életet mentenek meg minden évben.
A Bosch új fejlesztésekkel növeli a közúti közlekedés biztonságát
A 2023-as CES tárlaton a Bosch jó néhány új, érzékelőalapú mobilitási fejlesztést tár a közönség elé – például a CTA iparági szövetség „Legjobb Fejlesztés Díjával” („Best of Innovation Award”) kitüntetett RideCare Companion megoldást, mely a hálózatba kapcsolt és automatizált mobilitás esetén a járműben ülők fokozottabb biztonságához járul hozzá. Az nagy tudású kamerából, vezeték nélküli SOS-gombból és felhőalapú adatszolgáltatásokból felépülő, hálózatba kapcsolt hardver- és szoftvermegoldás a jármű belső és külső felügyeletét is kínálja, mindent összevetve balesetkor vagy veszélyhelyzetben a járműben utazók éjjel-nappal kapcsolatba léphetnek a Bosch munkatársaival. A mesterek videókapcsolat hozzájárulásával betekinthetnek a járműbe, felmérhetik a helyzetet, és szükség során szélsebesen segítséget hívhatnak. Különösen releváns biztonsági feladatot láthat el a RideCare Companion példának okáért a taxitársaságoknál és a sofőrszolgálatoknál dolgozókat segítve.
Az Off-Zone Crash Detection ugyancsak fokozott biztonságot ígér az utakon: a rendszer a sávváltáskor vagy útkereszteződésekben gyakran előforduló oldalirányú ütközések során óvja a járműben ülőket. A modern szoftveralgoritmushoz csatlakozó, nagy tudású szenzorok villámgyorsan és megbízhatóan határozzák meg oldalirányú ütközéskor a becsapódás irányának precíz szögét, és időben aktiválják az életmentő légzsákokat. „Off-Zone Crash Detection rendszerünk kitűnő példa arra, hogyan használunk szoftvereket azért, hogy még többet hozhassunk ki a létező hardverből. Ezzel jól érzékelhető hozzáadott értéket teremtünk a közúti közlekedés részére” – mutatott rá Mike Mansuetti, a Bosch észak-amerikai elnöke.
Szenzortámogatású külső mikrofon az önvezető gépkocsik „füle”
A CES-en szemlélteti a Bosch az érzékelőalapú külső mikrofontechnikáját is, amellyel az automatizált járművek felismerhetik a hangjelzéseket és a szóbeli utasításokat. Az önvezető gépkocsiknak nemcsak „látni”, hanem „hallani” is tudniuk kell. Külső mikrofonjuk segédkezésével példaként meghatározhatják az irányt, honnan a közeledő mentőautó szirénájának hangja érkezik, és ennek használható vezetési manővert kezdeményezhetnek. A Bosch a mikrofont konkrétan járműveken való kültéri használatra hozta létre, mindent összevetve az esőben, hóban és kőfelverődéskor is biztonságosan funkcionál.
Nagy lehetőségeket rejtenek a kvantumérzékelők
A Bosch a modern szenzorterületek fejlesztésében is élen jár. Az jövőbeni évek feltörekvő innovációs területei közé sorolható a kvantumérzékelők használata, amelyek nemsokára a mai MEMS-érzékelőknél akár ezerszer pontosabban mérnek. Segítségükkel példának okáért a neurológiai betegségek diagnosztizálása is egyszerűbbé és pontosabbá válhat. Hogy a kvantumérzékelők mihamarabb kereskedelmi forgalomba kerülhessenek, a Bosch múlt évben saját start-up vállalkozást indított. Széles körű tevékenységet folytató technológiai vállalatként a Bosch célja, hogy előmozdítsa az ígéretes modern műszaki megoldások fejlesztését. „A következő három évben tízmilliárd eurót fordítunk a Bosch digitális átalakulására. Az aktuális 40 000 szoftvermérnökből álló létszám is növekedni fog” – emelte ki Tanja Rückert.
A fenntarthatóság a technológiai fejlődés motorja
A Bosch részére a klímavédelem és a fenntarthatóság az egyik legnélkülözhetetlenebb prioritás. „A bolygónk jövője szempontjából létfontosságú az energiahatékonyabb élet, mindent összevetve az éghajlatváltozás előmozdítja a technológiai fejlődést – beleértve az érzékelők területét is” – érvelt Tanja Rückert. A Bosch a CES tárlaton przentálja a MEMS-érzékelők új generációját, amelyek a korábbi modellekhez képest pontosabbak, robusztusabbak és energiatakarékosabbak. A programozható és mesterséges intelligencia-kompatibilis BHI360/BHI380 tehetetlenségérzékelő példának okáért – amely fitneszkövetőkbe építve a sportoló egyéni mozgásaihoz alkalmazkodik – mindössze feleakkora és feleannyi energiát használ, mint az előző modell. Mint a korszerű BMV080 részecskeérzékelő, amely a levegő finompor-koncentrációját, emellett szennyezettségét méri, és helytakarékos kialakításával akár 450-szer kisebb, mint a piacon kapható készítmények. A BMP585 légnyomás-szenzor akár pár centiméteres magasságváltozás mérésére is képes, és az egyes húzódzkodásokat és fekvőtámaszokat is érzékelheti, ugyanakkor 85 százalékkal kevesebb energiát használ, és háromszor strapabíróbb mint az előző változat.
Magyarországon fejlesztenek is és konstruálnak is szenzorokat
A Bosch csoport Magyarországon Budapesten és Hatvanban fejlesztett és készített érzékelőkkel járul hozzá ahhoz, hogy a vezetés még biztonságosabb, környezetkímélőbb és gazdaságosabb legyen. A Budapesti Fejlesztési Center a Bosch világszintű fejlesztéseinek meghatározó színtere, meghatározó szerepet játszik az önvezető autózás és az elektromobilitás jövőjének formálásában, mindemellett a Bosch csoport egyik legjelentősebb gépjárműelektronikai kutató-, fejlesztő- és tesztközpontja. Az idén a működésének 25. évfordulóját ünneplő hatvani Robert Bosch Elektronika Kft. a Bosch csoport gépjármű-elektronika részlegének legnagyobb gyártó centruma a világon, elsődleges bevételi forrása a cégcsoport mobilitási megoldások üzletágának korszerű termékei közül a vezérlő elektronikák, szenzorok, radarok és kamerarendszerek sorozatgyártása.