A szisztematikus módosítás eredményeként Münchenben új összeszerelő üzem épül, a belsőégésű erőforrások európai gyártása két létesítménybe koncentrálódik, a fix termelési költségek csaknem 500 millió euróval csökkennek, az évtized közepétől mindazonáltal egy mostani tervezésű járműplatform sorozatgyártása is megkezdődik.
Az elektromos mobilitás térnyerésével a BMW Group felgyorsítja internacionális gyártási hálózata tisztán elektromos meghajtású és plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modellekre összpontosító, szisztematikus megváltoztatását, amellyel tovább erősíti hálózatról tölthető portfóliója teljes körű termelését. A vállalatcsoport 400 millió euró befektetésével formálja ki Münchenben funkcionáló gyára új összeszerelő üzemét, amellyel párhuzamosan a belsőégésű erőforrások európai gyártását az osztrák Steyr és a nagy-britanniai Hams Hall településekben funkcionáló két létesítményébe koncentrálja. „Elektromos mobilitásra összpontosító vállalati stratégiánkat lépésről lépésre, szisztematikusan alkalmazzuk. 2022 végétől Németországban funkcionáló gyáraink mindegyikében legalább egy tisztán elektromos meghajtású modell készül ezután” – nyilatkozta Milan Nedeljković, a BMW AG igazgatótanácsának gyártásért felelős tagja.
Az autóiparban a BMW Group a planéta talán legrugalmasabb sorozatgyártási rendszerével büszkélkedhet. „Képesek vagyunk minden modellünket egyazon gyártósoron belsőégésű erőforrással és hálózatról tölthető hajtáslánccal felszerelni, ügyfeleink igényeire ugyanakkor rugalmasan reagálni. Ez elengedhetetlen a sikerhez” – tette hozzá Milan Nedeljković, aki épp csak egy éve vezeti a BMW Group internacionális gyártási hálózatát. „A koronavírus-járvány közepette megint bebizonyítottuk, hogy még a legszélsőségesebb piaci változásokra is milyen sebesen és eredményesen tudunk reagálni, míg vállalatcsoportunk költségszerkezetét is tartósan javítottuk ez idő alatt. Az idén meghozott intézkedéseknek hála jövő év végéig csaknem félmillió euróval csökkennek a vállalatcsoport fix termelési költségei” – mondta az internacionális gyártási hálózat vezetője.
Münchenben új összeszerelő üzem épül
A BMW Group szisztematikusan kormányozza müncheni gyárát a fenntartható jövő felé. Miután 2016 és 2018 közt kibővítette karosszériagyártó létesítményét és egy új, erőforrás-hatékony fényezőüzemet állított rendszerbe, a BMW Group 2026-ig hozzávetőlegesen újabb 400 millió eurót invesztál be a korszerű müncheni összeszerelő üzem kiépítésébe. „Szüntelenül korszerűsítjük a müncheni gyárat az elektromos mobilitás irányába, és mint ilyen, hatékony, versenyképes gyártási folyamatokat állítunk rendszerbe. Ez a döntés eszményien mutatja München melletti abszolút elköteleződésünket” – ezáltal Milan Nedeljković.
„A döntés, hogy csaknem százéves múltra visszatekintő müncheni gyárunkba új összeszerelő üzemet építsünk, megszilárdíthatja a település szívében funkcionáló létesítmény által kínált munkalehetőségeket és újabbakat hoz létre. Ez a döntés a német ipar sikeres megváltoztatásának mintájaként szolgál” – hangoztatta Manfred Schoch, a BMW AG felügyelő bizottságának elnökhelyettese és üzemi tanácsának elnöke.
A következő években rendszerbe álló összeszerelő üzemek és gyártási folyamatok egy most bemutatott tervezésű járműplatform köré épülnek ezt követően, amely új alapokra helyezi a hálózatról tölthető modelleket. „A korszerű járműszerkezetet az évtized közepétől fogjuk alkalmazni. A modern platform elsőként a Debrecenben épülő gyárunkban készül ezt követően, aztán szakaszosan érkezik meg internacionális gyártási hálózatunk többi létesítményébe” – hangoztatta Milan Nedeljković.
A Münchenben épülő új összeszerelő üzem az ezelőtt belsőégésű erőforrásokat gyártó létesítmény helyén áll ezt követően rendszerbe. A négy-, hat-, nyolc- és tizenkét hengeres motorok európai gyártását a BMW Group az osztrák Steyr és a nagy-britanniai Hams Hall településekben funkcionáló két létesítményébe koncentrálja. „Motorgyártó hálózatunk átszervezése egy jövőbe vezető stratégiai lépés, amellyel növeljük gyártási hatékonyságunkat és optimalizáljuk kapacitás-kihasználásunkat” – tette hozzá az internacionális gyártási hálózat vezetője.
Münchenben legkésőbb 2024-ben véget ér a belsőégésű erőforrások gyártása, munkatársait ugyanakkor heterogén tervezési részlegekre, emellett más müncheni és bajorországi gyártási területekre helyezi keresztül a vállalatcsoport. Csak Dingolfingban, a BMW Group hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiák tömegtermelésésére szakosodott kutatás-fejlesztési centrumában ezerről kétezerre növelik a munkatársak számát. „Gyáraink módosítása és munkahelyeink stabilitása kéz a kézben jár” – erősítette meg Ilka Horstmeier, a BMW AG igazgatótanácsának emberi erőforrásokért és munkakapcsolatokért felelős tagja a motorgyártás területén bejelentett szerkezeti változások kapcsán. „Münchenben megint bebizonyítjuk, hogy a BMW munkaereje képes kezelni a változásokat. Munkatársaink intenzív segítséget és mélyreható továbbképzéseket kapnak” – tette hozzá. 2009 óta a BMW Group több mint ötvenezer munkatársa kapott továbbképzést az elektromos mobilitás témakörében.
Átalakulás az elektromos mobilitás irányába
Internacionális gyártási hálózatát a BMW Group három alappillér mentén formálja: az elektromos mobilitás és a digitalizáció térnyerését támogatva, a folyamatok és struktúrák hatékonyságát növelve, valamit a sorozatgyártás és a logisztika fenntarthatóságát erősítve. Az elektromos mobilitás térnyerésére való koncentráció folytatódik, a Dadongban funkcionáló kínai üzem mindazonáltal ugyancsak megkezdi idén a BMW iX3 (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 0,0 liter / 100 km; vegyített energiafogyasztás: 17,5 – 17,8 kWh / 100 km; vegyített károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km) sorozatgyártását. „2022 végétől Németországban funkcionáló gyáraink mindegyikében legalább egy tisztán elektromos meghajtású modell készül ezt követően” – mondta Milan Nedeljković. 2021-ben Münchenben és Dingolfingban megkezdődik a BMW i4 és a BMW iX (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 0,0 liter / 100 km; vegyített energiafogyasztás: < 21 kWh / 100 km a valós stádiumok közti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, átfogó szabvány alapján funkcionáló tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mérései alapján; vegyített károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km; az adatok előzetes értékek) sorozatgyártása, a korszerű BMW 7-es széria és a következő BMW 5-ös széria tisztán elektromos meghajtású modellváltozatának érkezésére ugyanakkor Dingolfing szintén készen áll. 2022-ben kezdetét veszi Regensburgban a modern BMW X1 gyártása, amely belsőégésű erőforrással és tisztán elektromos meghajtással szintén rendelkezésre fog állni a bajor prémiumgyártó kliensei részére. 2023-ban a BMW Group lipcsei gyára – ahol 2013 óta az ikonikus BMW i3 tisztán elektromos prémium kompakt (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 0,0 liter / 100 km; vegyített energiafogyasztás: 13,1 kWh / 100 km; vegyített károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km) is készül – megkezdi a MINI Countryman utódjának sorozatgyártását, belsőégésű erőforrással és tisztán elektromos meghajtással szerelt változatban éppúgy.
A BMW Group ezzel egy időben tovább bővíti a hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiák gyártási kapacitását is. Dingolfingban, hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiák tömegtermelésésére szakosodott kutatás-fejlesztési centrumában a vállalatcsoport a nagymértékben integrált hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiák és nagyfeszültségű áramforrások sorozatgyártási berendezéseibe is befektet, míg 2021-től a lipcsei és a regensburgi üzem is csatlakozik az akkumulátormodulok és nagyfeszültségű áramforrások internacionális gyártási hálózatához. Sőt mi több, mindezzel párhuzamosan a BMW Group a hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiák beépítéséhez elengedhetetlen alkatrészek termelési mennyiségét is növeli a Steyr-i üzemben.
„A gyártási kapacitás tudatos felosztásával tovább fokozzuk gyáraink rugalmasságát és az összes régebbinél hatékonyabbá, azonkívül versenyképesebbé tesszük őket. A munkatársaink érdekképviselőivel megkötött hosszú távú megállapodások is jelentős szerepet játszanak e téren” – tette hozzá Milan Nedeljković.
Fenntarthatóság a sorozatgyártásban
2006 óta a BMW Group csaknem 50 százalékkal csökkentette internacionális gyártási hálózata erőforrás-szükségletét és károsanyag-kibocsátását, amely messze meghaladja a többi európai autógyártó hasonló eredményét. Egy járműre jutó gyártási emisszióját a 2019-es értékhez képest a vállalatcsoport 2025-re újabb 40, 2030-ra ugyanakkor újabb 80 százalékkal csökkenti. „A fenntarthatóság a korszerű sorozatgyártás egyik alapvető kritériuma. Idén év végétől gyáraink a Föld minden táján csupán megújuló erőforrásokból állítják elő a működésükhöz elengedhetetlen energia száz százalékát” – hangoztatta Milan Nedeljković. A gyárak ehhez maradéktalanul kiaknázzák területi adottságaikat, mindent összevetve Oxfordban, Mexikóban és Kínában a napsütést, Dél-Afrikában a biogázt, Lipcsében mindazonáltal a szél erejét.
A megújuló erőforrások használata mellett a gyárak szakaszosan csökkentik víz-, adalékanyag-, gáz- és áram-fogyasztásukat is. A vállalatcsoport példának okáért okos adatelemzéssel minimalizálja gépei áramszükségletét, míg a gépjárműk sorozatgyártása esetén keletkező hulladékok volumene is megszakítás nélkül kevesebb lesz. A BMW Group ezáltal a planéta talán leginkább fenntartható autógyárának mondhatja magát, az autógyártó üzemek szegmensében betöltött felettes státuszát mindazonáltal a Dow Jones Fenntarthatósági Index pár nappal ezelőtt közzétett legfrissebb fenntarthatósági elemzése is alátámasztja.