Több mint kétmilliárd forintból új híd épül Baján, és modernebb lesz a Deák Ferenc-zsilip is

Több mint kétmilliárd forintból új híd épül Baján, és modernebb lesz a Deák Ferenc-zsilip is

Több mint kétmilliárd forintból 2019-re megépül a bajai Ferenc-csatorna új hídja és 2021-re korszerűbb lesz a Deák Ferenc-zsilip is – tájékoztatta Baja polgármestere a sajtó képviselőit.

Fercsák Róbert (Fidesz-KDNP) polgármester kijelentette: az 1938-ban épült híd állapota az utóbbi évtizedekben jelentőségteljesen romlott, útburkolata több helyen megrepedt, az időjárás mindazonáltal az átkelő vaskorlátait sem kímélte, így pár éve 16 tonnás súlykorlátozást kellett bevezetni. Mindent összevetve a környékben funkcionáló mezőgazdasági vállalkozások munkagépeikkel már nem használhatták a hidat.

Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szóvivője kiemelte: a 80 éves híd az Innovációs és Technológiai Minisztérium út- és hídfelújítási támogatása révén, hazai finanszírozással csaknem 900 millió forintból újulhat meg. A korszerű híd építése a Deák Ferenc-zsilip felújításával egyszerre zajlik, így első alkalommal egy terelőút kialakítására volt szükség.

A régi híd elbontását követően kezdődhet meg a korszerű alapozása, felépítése, ezt követően a csatlakozó útszakaszok felújítása. A munkálatok várhatóan 2019 nyarán fejeződnek be. Addig kezdetben a híd közelében megépült terelőúton, ezután a modern hídon is egy nyomon, váltakozó irányban haladhat a forgalom – tette hozzá a szóvivő.

A polgármester alapján a beruházásnak betudhatóan egy új, haladó szellemű, súly- és iránykorlátozás nélkül felhasználható híd épül, amelyen a következő években az EuroVelo 6 internacionális kerékpáros út is átvezet ezután. A közlekedés gyorsabbá és biztonságosabbá is válik a térségben – tette hozzá Fercsák Róbert. Siklós Gabriella, az Országos Vízügyi Főigazgatóság szóvivője figyelmeztetett: a bajai Deák Ferenc-zsilip Magyarország egyik legrégebbi, árvízvédelmi szempontból országos jelentőségű, ma is üzemelő létesítménye. A több mint 140 éves zsilip épített szerkezeteinek és elzáró berendezéseinek átfogó rekonstrukciójával ugyanakkor még sokáig üzemben is tartható – tette hozzá.

A beruházás a Környezeti és energiahatékonysági operatív program (Kehop) csaknem 1,2 milliárd forintos pályázati támogatásából valósul meg. Az augusztusban elkezdődött munkálatok alatt a felvízi és alvízi ideiglenes elzárások kiépítését, és a munkatér víztelenítését követően most a falszerkezetek visszabontásán dolgoznak. Ezt követően kezdődhet az újjáépítés, a tápzsilip pilléreinek és boltozatainak felújítása. A későbbiekben új vízrajzi mérőeszközöket építenek be, és javítják vagy cserélik a korlátokat, lépcsőket, burkolatokat, továbbá közművezetékeket is. Az árvízi biztonságot nagymértékben növelő, várhatóan 2021 októberére megújuló Deák Ferenc-zsilip külső megjelenésében az elkövetkezendő időszakokban is hű lesz egykori állapotához – hangoztatta Siklós Gabriella.

mti