A mindennapok tökéletes sportautója – Az új SEAT Leon ST CUPRA

A mindennapok tökéletes sportautója – Az új SEAT Leon ST CUPRA

A SEAT a vezetés és a teljesítmény dinamikus élvezetének tökéletes autóját mutatja be: az új Leon ST CUPRA egyedülálló módon ötvözi a csúcsszínvonalú menetteljesítményeket az egyéni stílussal és a kiemelkedő használati értékkel. Akár 1470 literes csomagterével a SEAT Leon ST CUPRA 280 álló helyzetből mindössze 6,0 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra – igen, ilyen robbanékony is lehet a praktikus sokoldalúság. Magával ragadó formavilága, pontosan az egyéni igényekre szabható felszereltsége és kiváló minősége további olyan erények, amelyek egészen különleges ajánlattá avatják a Leon ST CUPRA modelleket. Mindezt természetesen – ugyancsak jellegzetes SEAT előnyként – kiemelkedően kedvező ár/érték-arány teszi teljessé.

A SEAT Leon CUPRA vérbeli sportkupéként és praktikus ötajtós modellként már eddig is komoly elismerést vívott ki a szaksajtó és az ügyfelek körében egyaránt. A szakmai magazinokban a CUPRA hamarosan Európa-szerte összehasonlító tesztek egész sorát nyerte meg, míg tulajdonosai elsősorban formavilágát és a vezetése nyújtotta különleges élményt emelték ki. Az új Leon ST CUPRA érkeztével mindezt újabb dimenzió, a kombik bőséges térkínálata egészíti ki. Legyen éppen szó munkáról vagy családi programokról, sport- vagy hobbicélokról – sokoldalúságának köszönhetően a Leon ST CUPRA az élet minden területének ideális sportautója.

„Az új Leon ST CUPRA nagy teljesítményű modelljeink kínálatának optimális kiegészítője. Magas teljesítményszintjének és kifejező dinamikájának együttese a hosszú utakon is színvonalas kényelemmel és a meggyőző ár/érték-aránnyal kiegészülve valóban egyedülállóvá avatja” – emelte ki Jürgen Stackmann, a SEAT S.A. igazgatótanácsának elnöke. „A Leon ST CUPRA a legelőnyösebb formájában sorakoztatja fel a SEAT fő előnyeit. Büszkeséggel tölt el minket mindazon műszaki tudás és minőség, amelyet újdonságunk sugároz.”

Az új Leon ST CUPRA csúcsszínvonalú menetteljesítményeit high-tech megoldások komplett csomagja garantálja. Élén a 2.0 TSI aggregát kettős befecskendezésével és szelepvezérlése változtatható időkeresztmetszetével. Kivitelétől függően 195 kW/265 LE vagy 206 kW/280 LE teljesítményt produkál. Az adaptív futómű-szabályzás (DCC), az első tengely differenciálzárja, a progresszív kormányzás és a CUPRA Drive Profile, valamint a szériafelszereltséget bővítő teljes-LED fényszórók a legkorszerűbb műszaki megoldások további példái.

„Az új Leon ST CUPRA maga a színtiszta SEAT filozófia: az érzelmekben gazdag stílus, a menetteljesítmények, a dizájn és a dinamika minden egyes kilométeren a vezetés különleges élvezetével szolgálnak. A legkorszerűbb technikákkal érkezik, amelyek rendkívül precíz irányíthatóságában, ám egyben meggyőző gazdaságosságában is jól érzékelhetők” –hangsúlyozta Dr. Matthias Rabe, az igazgatótanács a kutatás és a műszaki fejlesztés területéért felelős tagja. „Hosszas finomhangolás eredménye, hogy a Leon CUPRA kombi változatában is a vezetés ugyanolyan élményét és ugyanazon sportosságot nyújtja – ám jóval nagyobb használati érték mellett.”

Az új Leon ST CUPRA bemutatkozásával új fejezet nyílik e modell sikertörténetében. Az első generáció az Ibiza CUPRA 1996-os érkezésével jelent meg az utakon, a különösen dinamikus CUPRA modellek azóta a SEAT ikonjaivá léptek elő. Az új nemzedék első ízben kínálja a háromajtós Leont is CUPRA változatban, most pedig a Leon ST kivitellel bővül a paletta.

A mindennapok tökéletes sportautója – Az új SEAT Leon ST CUPRA
Sportos és letisztult formavilággal jön az új SEAT Leon ST CUPRA

Hajtásrendszer – A csúcsteljesítmény „szériafelszerelés”

A CUPRA a kiemelkedő teljesítményszint, menetteljesítmények és dinamika szinonimája, az új Leon ST CUPRA pedig maradéktalanul teljesíti ezen ígéreteket. A CUPRA 280, vagyis a márka csúcsmodellje az extrafelszerelésként rendelhető DSG sebességváltóval álló helyzetből mindössze 6,0 másodperc alatt „katapultál” 100 kilométer/órára, de manuális váltóművel is csupán 6,1 másodpercet igényel. Végsebességét puszta formalitásként 250 kilométer/óránál szabályozza le az elektronika. 350 newtonméter maximális forgatónyomatéka igen széles, az 1700 és 5600 percenkénti fordulatszám közötti tartományon szolgál minden menethelyzetben bőséges vonóerővel. A 195 kW/265 LE teljesítményű, szintén 350 newtonméter forgatónyomatékú Leon ST CUPRA csupán egy árnyalatnyival marad el tőle, a 0 – 100 km/h sprint itt manuális sebességváltóval 6,1másodpercet igényel.

Mindennek tükrében a Leon ST CUPRA már-már meglepően gazdaságosnak bizonyul. Mindkét változata szabvány szerinti átlagos üzemanyag-fogyasztása 6,6 (DSG sebességváltó) illetve 6,7 literre (manuális sebességváltó) adódik, kilométerenként mindössze 154 és 157 gramm szén-dioxid kibocsátása mellett.

A Leon ST CUPRA menetteljesítményei az opcionális Performance Pack révén igény szerint tovább is növelhetők. Az összeállítás nagyobb átmérőjű Brembo féktárcsákat, egyedi könnyűfém keréktárcsákat és különleges gumiabroncsokat tartalmaz.

High-tech motorkomponensek

Vérbeli sportmotorként a 2.0 TSI a gázpedál minden mozgására közvetlenül reagál és igencsak pörgős karakterrel örvendezteti meg a vezetőt, amit speciális hang-aktuátorral támogatott illetve modulált, mélyen zengő és egyéni akusztikai hatások kísérnek. Az új aggregát különösen gyorsan felpörgő turbófeltöltőjével abszolút high-tech motor, amely iránymutató műszaki megoldásokkal érkezik. A kettős befecskendezés technikájában a közvetlen befecskendezés rendszerét a részterhelési tartományokon szívócsatorna-befecskendezés egészíti ki, amely optimális hangolásával egyaránt hatékonyan mérsékli az üzemanyag-fogyasztást és a részecske-kibocsátást. A hengerek mindenkor optimális töltési fokáról az állítható vezérműtengelyek, valamint a kipufogóoldal szelepemelés-szabályzása (Valve Lift System) gondoskodik. A hengerfejbe integrált kipufogó-leömlő az innovatív hőmenedzsment része. Az alumíniumdugattyúk és az ágyazások továbbfejlesztett bevonata a súrlódási veszteségeket hivatott alacsonyan tartani. A CUPRA gazdaságossági csomagjának részei továbbá az automatikus motorleállítás és indítás (Start-Stop rendszer), valamint a fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció) rendszerei.

Futómű – High-tech a pontosság és a dinamika szolgálatában

A CUPRA jelzés mindig is a kiemelkedő menetdinamikai képességek, a pontos és agilis irányíthatósági tulajdonságok és a magával ragadó sportosság szinonimája volt. Az új Leon ST CUPRA e területen is még magasabbra emelte a mércét, mégpedig minden tekintetben. A szériafelszereltségét bővítő dinamikus futómű-szabályzás rendszerével (Dynamic Chassis Control DCC), első differenciálzárjával és progresszív kormányzásával az új Leon CUPRA eleve meglehetősen gyors elődjénél is jobb köridőket futott a versenypályán. Emellett jóval kényelmesebben is vezethető, s a hosszú autópálya-szakaszokon is magas színvonalú kényelemmel lepi meg vezetőjét és utasait. A biztos lassulási képességekről CUPRA-specifikus nagyteljesítményű fékberendezés gondoskodik, amely a vörösre fényezett féknyergekről ismerhető fel.

Dynamic Chassis Control (DCC)

A kedvező menetdinamikai képességek döntő fontosságú alapelemei a csekély saját tömeg és a nagymerevségű karosszériaszerkezet. Az új Leon család a következetes könnyűszerkezetes építés jegyében született konstrukciója az ST CUPRA esetében is jól érzékelhető. A kifejezetten a CUPRA számára „finomhangolt” adaptív futómű-szabályzás (DCC) új generációja még érzékenyebb és gyorsabb működésű és karakterisztikája mindössze ezredmásodpercek alatt alkalmazkodik a pillanatnyi menethelyzethez – illetve a vezető kívánságaihoz. A CUPRA Drive Profile segítségével a vezetés élménye pontosan az egyéni ízlésre szabható.

Differenciálzár

Az első tengely új fejlesztésű differenciálzárja döntő mértékben javítja az elsőkerék-hajtású modell vonóerő-átadási és menetdinamikai képességeit. A konstrukció elektronikus szabályzás alapján hidraulikusan egymáshoz préselt lamellakötegekkel működik. A maximális zárónyomaték 1600 newtonméter, extrém esetben pedig akár a teljes forgatónyomaték az egyik első kerékre irányul. A differenciálzár az ESP és az EDS rendszerekkel összehangolva dolgozik, s nem csupán a vonóerő-átadási képességeket fokozza, hanem gyorsításkor az alulkormányozottsági hajlamot is hatékonyan mérsékli. Kifinomult szabályzásának köszönhetően mindeközben a kormányzásra kifejtett negatív hatások sem jellemzik.

Progresszív kormányzás

Az ugyancsak a szériafelszereltséghez tartozó progresszív kormányzás még tovább javítja a Leon ST CUPRA agilis irányíthatósági tulajdonságait. A vezető kimondottan precíz és kényelmes kormányzást élvezhet, amely kisebb mozdulatokat igényel, így a szűk fordulókban és parkoláskor kevesebbszer kell átnyúlnia a kormánykeréken. Az új Leon CUPRA kormányműve ugyanis fogasléce változó fogazása eredményeképpen progresszív áttételezésű.

Az elektronikus menetstabilizáló rendszert (ESP) specifikusan fejlesztették tovább az új Leon ST CUPRA számára, így biztonsági funkciói megőrzése mellett is kifejezetten sportos menettulajdonságokat kölcsönöz. Az extrém „bevetések” során – például versenypályán –két fokozatban ki is kapcsolható. Az első a kipörgésgátlót helyezi üzemen kívül, miközben az ESP sport-üzemmódjában működik tovább, amely az ébredő perdítőnyomaték hatására függőleges tengelye körül nagyobb szögelfordulást engedélyez a jármű számára. A második fokozatban az ESP teljesen kikapcsol.

CUPRA Drive Profile

A CUPRA Drive Profile segítségével a Leon ST CUPRA menettulajdonságai széles tartományon szabhatók vezetője egyéni igényeire. A Comfort és a Sport üzemmódok mellett természetesen leginkább a CUPRA módusz állt a martorelli mérnökök érdeklődésének középpontjában. A motor ez esetben különösen érzékenyen reagál a gázpedálra, a DSG sebességváltó legsportosabb kapcsolási karakterisztikájára vált, miközben a hang-aktuátor még karakteresebbé teszi a turbófeltöltésű aggregát zengését. A DCC futómű-szabályzás, a progresszív kormányzás és a differenciálzár egyaránt legsportosabb üzemmódjában működik.

Dizájn – érzelmekben gazdag és erőteljes

Érzelmekben gazdag formavilága a Leon család egyik fő erőssége, amelyet az új CUPRA számára következetesen továbbfejlesztettek a tervezők. Az ST kombi változat megnyújtott körvonalai harmonikusan illeszkednek a hangsúlyosan kiemelt, nagyméretű kerekek stílusához. Az ST elejének újszerű kialakítása – a nagyméretű légbeömlő nyílásokkal és a teljes-LED fényszórókkal – erőteljes fellépést kölcsönöz számára, akárcsak a diffúzorelemmel kiformált hátsó lökhárító és a két ovális kipufogó-végcső. A könnyűfém keréktárcsákat szintén exkluzív dizájn jellemzi, miközben vörösre fényezett féknyergek és sötétített oldalablakok illetve hátsó szélvédő is hangsúlyozza a CUPRA egyedi karakterét.

Az utastérben az opcionális DSG sebességváltó kapcsolóbillentyűivel kiegészített, szintén egyéni stílusú CUPRA sportkormány, valamint a fekete Alcantara borítással és fehér díszvarrással készült sportülések tűnnek fel. Igény szerint teljes fekete bőr kárpitozás is rendelhető, amelyet ugyancsak fehér kontrasztvarrás díszít. Extrafelszerelésként különösen határozott oldaltartású kagylóülések is rendelkezésre állnak. A pedálborítások és a küszöblécek anyaga egyaránt alumínium.

Az ST CUPRA 280 karakteres, 19 col peremátmérőjű, titánhatású fényezéssel készült könnyűfém keréktárcsáiról, hátsó tetőlégterelőt is tartalmazó aerodinamikai csomagjáról (Aerodynamic Pack), féknyergei CUPRA feliratáról és külső visszapillantó tükrei feketére fényezett házairól ismerhető fel már első pillantásra. Az utastér dekorbetétjei itt fényes feketék vagy kívánságra krómbevonatúak.

Felszereltség – exkluzív és egyéni

Az új Leon ST CUPRA rendkívül gazdag szériafelszereltségével is egyértelművé teszi a SEAT modellpaletta csúcsán elfoglalt pozícióját. Alapkivitelének ugyanis éppúgy része a progresszív kormányzás, az adaptív futómű-szabályzás, a differenciálzár és a CUPRA Drive Profile, mint a 18 col (CUPRA 280: 19 col) peremátmérőjű könnyűfém keréktárcsák és a nagyteljesítményű fékrendszer.

Hasonlóképpen az alapfelszereltséget gazdagítják a teljes-LED fényszórók és az ugyancsak LED-technikájú hátsó lámpák. Kifejező formaviláguk mellett a LED-fényszórók számos további előnnyel is rendelkeznek. 5300 kelvin színhőmérsékletű fényük tónusa igen közel áll a nappali világosságéhoz, így alig fárasztja a szemet. A gazdaságosság terén alacsony energiaigényükkel tűnnek ki a fénykibocsátó diódák, a tompított világítás teljesítményfelvétele például egyenként csupán 20-20 watt.

Az Alcantara kárpitozású, csúcsszínvonalú sportülések, a CUPRA kormánykerék és a 6,5 col képátlójú, színes érintőképernyővel működő Media System Plus a Leon FR eleve bőséges felszereltségén túl szintén az utastér alapelemei. A CUPRA belterének további különlegessége a hangulatvilágítás, amelynek fénykibocsátó diódái az ajtókárpitokba építve emelik ki a belső formák körvonalait, így teremtve még igényesebb környezetet. A hangulatvilágítás emellett hatékonyan segíti sötétben a tájékozódást, s még tágasabb térérzetet teremt. A LED-egységek fényének a CUPRA üzemmódban vörös, egyébként fehér színe a CUPRA Drive Profile segítségével változtatható az egyéni igények szerint.

A White Line, Black Line és Orange Line összeállításokkal még szélesebb körű a Leon ST CUPRA egyéni kialakításainak palettája. A hűtőrács szegélye, a külső visszapillantó tükrök házai és a kéttónusú alumínium keréktárcsák egyes elemei ekkor az adott árnyalatúak. Az Orange Line a Cupracer narancs színárnyalatot használja.

(forrás: Seat)