A Bosch már ma elénk tárja a jövő mobilitását

A Bosch már ma elénk tárja a jövő mobilitását

Minimalista megjelenés, képernyőkből és üvegből álló futurisztikus külső burkolat, fényben úszó belső, ráadásul tágas térérzet. Olyan kifejezések ezek, amelyekkel építészek írhatnának le egy új építményt, ám ezúttal ugyanabban az időben egy új járműkategóriát és egy új mobilitási formát jellemeznek. A vezető nélküli ingajáratok vagy taxik (shuttle) ezek, amelyek elektromos hajtásláncukkal majdhogy nem teljesen zajtalanul suhannak keresztül a belvárosokon, és zökkenőmentesen kapcsolódnak hálózatba a környezetükkel. Ezek a járművek belátható időn belül az utcakép természetes részeivé válnak világunk nagyvárosaiban – a településekben embereket vagy árut szállítanak ezt követően.

Az „ingataxik” részére a Bosch automatizálási, hálózatba kapcsolási és villamosítási rendszereket és részegységeket szállít. Ellenben az ingajáratokat alkalmazó közlekedés csak mobilitási szolgáltatásokkal alakítható ki. Az elkövetkezendő időszakokban ilyeneket is nyújt ezt követően a társaság, és ezeket egy nagy tudású és hálózatba kapcsolt ökoszisztémában fogja össze. Ennek részei a foglalási-, a megosztó- és a hálózatba kapcsolási platformok, a parkolóhely- és a töltési szolgáltatások, emellett a járművek kezelését és karbantartását szolgáló szoftveres megoldások, ugyanakkor a menet közbeni mulattató és információs rendszerek. „A Bosch a világon speciális, hardverből, szoftverből és mobilitási szolgáltatásokból álló csomagot fejleszt a jövő ingajárati mobilitása részére” – mondja Dr. Markus Heyn, a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának tagja. A Föld legnagyobb elektronikai kiállításán – a Las Vegasban szervezett CES 2019 szakkiállításon – a Bosch egy tanulmányjárműben tárja a közönség elé a közlekedés e módját szolgáló megoldásait.

A Bosch szolgáltatásai a felhasználók és az ingajáratok üzemeltetői részére

Az ingajáratok szegmense a telekocsi-szolgáltatások iránti igény növekedéséből született: mindössze Európában, az Amerikai Egyesült Államokban és Kínában már 2020-tól megközelítőleg egymillió ilyen, elvárásoknak megfelelően igénybe vehető ingajárati busz közlekedik ezt követően az utakon, 2025-ig számuk 2,5 millióra nő (forrás: Roland Berger). Ezekből a bármikor elérhető szállítóeszközök közül sok teljesen elektromos hajtásláncú lesz, és legkésőbb a következő évtized közepétől sofőr nélkül üzemelnek. Ennek köszönhetően a Bosch az ingajárati tanulmányjárműve minden négyzetcentiméterét a használható technológiával töltötte meg – az elektromos hajtáslánctól és a jármű környezetét 360 fokban lefedő érzékelőktől egészen a hálózatba kapcsolt vezérlőrendszerekig és a jármű szabályozóegységéig. Ezek a komponensek és rendszerek az ingajáratokkal kiszolgált mobilitásig vezető útnak mindössze egy részét képezik. A modern műszaki megoldás és a mobilitási szolgáltatások összekötésével válnak az elvárásoknak megfelelően hasznavehető szállítóeszközök hétköznapi használatra alkalmassá, és mindenki részére rugalmasan kihasználhatóvá. „Az elkövetkezendő időszakokban minden jármű a Bosch digitális szolgáltatásaival közlekedik ezután” – mondja Heyn. A szolgáltatások támogatásával a felhasználók lefoglalhatják a járműveket, megoszthatják utazásukat más utazókkal és kifizethetik az igénybe vett szakaszra a szolgáltatási díjat. A járművek töltéséhez, javításához és karbantartásához, sőt még az útvonaltervezéshez és a flottamenedzseléshez is szolgáltatások szükségesek, ezeket a Bosch az ingajárat-járműparkok üzemeltetőinek egy hálózatba kapcsolt ökoszisztéma keretében nyújtsa ezután.

Foglalás és megosztás

Az ingajáratokon bármikor foglalható hely okostelefon hozzájárulásával, akár otthon, akár a munkahelyen tartózkodik a felhasználó. A háttérrendszer algoritmusa kiszámítja, hogy melyik jármű ér leggyorsabban a megjelölt helyre, és kik azok az utasok, akik hasonló útvonalon kívánnak haladni. Minél többen használják ugyanazt az iránytaxit, annál olcsóbbá válhat az utazás. Egyúttal a településekben kevesebb lesz a forgalom és mérséklődik a környezeti terhelés is. A Bosch fejleszti azon szoftverplatformokat, amelyek mindezt valóra váltják. Amikor a jármű megérkezik a kívánt beszállási pontra, akkor a felhasználó szintén az okostelefonjával azonosítja magát -a Bosch Perfectly keyless (kiválóan kulcs nélküli) digitális hozzáférési szolgáltatása ezt is biztosítja. Egy digitális ujjlenyomat egyértelműségével ismeri fel a felhasználó okostelefonját, és csak neki nyitja ki a járművet. Mindent összevetve minden utas folyamatosan megkapja az általa lefoglalt ülőhelyet.

Villamosított és automatizált közlekedés

A Bosch elektromos hajtótengelye jóvoltából az iránytaxik különösen eredményesen és egyúttal gazdaságosan szelik keresztül a településeket. A Bosch Convenience Charging komfortos töltést biztosító szolgáltatása tudja, hogy meddig elegendő az áramforrások töltöttsége és azok hol tölthetők fel árammal. E szolgáltatás jóvoltából az autóvezetőknek már nem kell attól tartaniuk, hogy lemerült akkumulátorral az út szélén maradnak. A szolgáltatás a járműinformációk – példának okáért az áramforrások aktuális töltöttségi állapota vagy a fűtés és a légkondicionáló energiafogyasztása – illetve a környezet forgalmi és időjárási adatainak összevetésével precízen meghatározza a feltételezhető hatótávolságot. Ezenkívül a Convenience Charging megtalálja a korrekt töltőpontot, azt képes előre lefoglalni, ezenkívül az egységes hozzáférési és fizetési rendszer jóvoltából a tényleges töltési folyamat is minden eddiginél egyszerűbb.

A vezető nélküli elektromotoros iránytaxikkal a felhasználók nemcsak úgyszólván teljesen károsanyag-kibocsátás nélkül, hanem egyúttal biztonságosan is utazhatnak. A Bosch saját maga fejleszt és készít az automatizáláshoz például radar-, video- és ultrahangérzékelőket, fékvezérlő rendszereket és elektromos kormányrásegítőket. Viszont az okos digitális szolgáltatások is elengedhetetlenek az automatizálás kapcsán. A Bosch útviszony-előrejelző szolgáltatásának betudhatóan az önvezető járművek előre tudják, hogy milyen környezeti viszonyok állnak előttük. Mindent összevetve időben felkészülhetnek azokra, és az összes helyzetben biztonságosan haladhatnak. A Bosch útazonosítás egy térképalapú helymeghatározó rendszer, amellyel az automatizáltan közlekedő járművek centiméteres pontossággal lokalizálhatják a pozíciójukat a forgalmi sávban – ez egy újabb jelentős alapkövetelmény az önvezető iránytaxik biztonságához.

Ergonomikus utastér

A Bosch a tanulmányjármű utasterében négy utas részére formált ki helyet. A maximális lábtér és komfort érdekében az utasok egymással szemben foglalnak helyet. A szórakoztatásról és az információkról képernyők gondoskodnak, amelyeket az utasok egyesével vagy többen együtt használhatnak. Ezáltal egy család a hétvégi kirándulás alatt egyesült erővel nézhet egy filmet, vagy a munkatársak az iroda felé utazva közösen dolgozhatnak az előadásukon. Az okostelefonok a fedélzeti wifit használják, és a Bosch hálózatba kapcsolt megoldásának hála gond nélkül összekapcsolhatók az infotainment rendszerrel. Az ingajárat a concierge-szolgáltatás jóvoltából digitális asszisztenssé válik. Ez alaposan tájékozott, folyamatosan kész az utasoknak ajánlásokkal, foglalásokkal, időjárás-jelentéssel vagy úti célokkal szolgálni. A célhoz megérkezve az utasok a viteldíjat a Bosch elektronikus fizetési rendszerén át egyenlíthetik ki.

Karbantartás és flottakezelés

Az utazás végével még nem ér véget a Bosch szolgáltatásainak sora. Az utastér kamerarendszere mindenre figyel: példaként hogy ne maradjon a járműben a táska. Amennyiben az utas hátrahagy valamit, egyből mutatja neki a rendszer az okostelefonján. Ha rágógumi kerül az ülésre vagy kiborul egy kávé, akkor a kamerák azt is meghatározzák, hogy szükséges-e takarítás, és adott esetben haladéktalanul kezdeményezik azt. Mindent összevetve minden utas tiszta járműben kezdheti meg az utazását. A távoli szoftverfrissítési szolgáltatás folyamatosan biztosítja, hogy az automatizált iránytaxi az elérhető legfrissebb szoftvert használja. Amint elérhetővé válik egy frissítés, biztonságos és megbízható módon aktualizálja a jármű adatait. Az előrelátó diagnosztika integrált érzékelőkkel felügyeli a jármű releváns részegységeinek állapotát. Az iránytaxi már egy valószínűsíthető hiba fellépése előtt figyelmeztetést kap, mindent összevetve időben felkereshet egy szervizt. Ez gátolja, hogy a jármű váratlanul kiessen a munkából, ami előnyös az üzemeltető részére. A felhőből letölthető frissítéseket és a prediktív diagnosztikát a Bosch a következő években egy átfogó hálózatba kapcsolási platformban fogja ezt követően össze. Ezzel a járműgyártók és az ingajáratok üzemeltetői állandóan átlátják a járműflottájuk állapotát, ezáltal biztosítják, hogy iránytaxijaik állandóan bevetésre készek maradjanak. A járművek biztonságáról – a kulcs nélküli hozzáférési rendszer, a külvilággal történő adatkapcsolat vagy éppen a szoftverfrissítések kapcsán – az ESCRYPT, a Bosch leányvállalatának biztonsági megoldásai gondoskodnak.